Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Digitala verksamheterna bakom Schibsted Sveriges historiska resultat

Publicerad: 13 Februari 2015, 06:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:13

Schibsted Sverige gjorde ett rörelseresultat på 910 miljoner kronor 2014. Även omsättningen ökar.


Totalt uppgår Schibsted Sveriges verksamheters resultat (EBITDA) till 910 miljoner kronor (837) för helåret 2014. Omsättningen landade i sin tur på 5038 miljoner kronor (4977).

– Trots en tuff annonsmarknad redovisar vi det starkaste resultatet någonsin i Schibsted Sveriges historia. Det är framförallt drivet av tillväxten i våra digitala verksamheter som nu uppgår till över hälften av våra totala intäkter, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal, i ett pressmeddelande.

Schibsted Publishing, där Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, minskade dock sitt rörelseresultat (EBITDA) från 308 miljoner kronor 2013 till 237 miljoner kronor 2014. Omsättningen backade även den något och landade på 2019 miljoner kronor (2051).

– Schibsted Publishing och Aftonbladet levererar ett jämförelsevis mycket starkt resultat sett till den allt snabbare strukturomvandlingen i vår bransch. Det ger oss möjligheter att satsa på strategiska utvecklingsområden som Aftonbladet TV och lokalannonsering där vi gjort stora investeringar under året som vi tar rakt på resultaträkningen. Vi har fortsatt en stark intäktstillväxt i onlineannonsering och i antalet läsare, säger Jan Helin, affärsområdeschef Schibsted Publishing och publisher för Aftonbladet, i pressmeddelandet.

Svenska Dagbladet förbättrar dock resultatet, som landar på 35 miljoner kronor (1). Omsättningen uppgick i sin tur till 960 miljoner kronor (1033).

– SvD:s starkt förbättrade siffror är främst ett resultat av fokuserat och hårt arbete. Vi är på rätt väg, vår flerkanalsstrategi och vår plan för en långsiktig lönsamhetsnivå håller. Det är positivt att se hur print och digitalt stöttar varandra, både i läsar- och annonsvärlden, säger SvD:s vd Gunilla Asker i pressmeddelandet.

Schibsted Growth redovisar i sin tur ett rörelseresultat (EBITDA) på 207 miljoner kronor (131). Omsättningen uppgick till 953 miljoner kronor (857).

– Efter flera år av tillväxt levererar Schibsted Growth ett rekordstarkt resultat för 2014. Det är en långsiktig strategi med bland annat vässad marknadsföring och optimeringsarbete i samtliga bolag som nu ger resultat, säger Mats Eriksson, affärsområdeschef för Schibsted Growth, i pressmeddelandet.

När det gäller Classified Media, där bland andra Blocket och Bytbil ingår, landar EBITDA på 489 miljoner kronor (448). Omsättningen 2014 landade i sin tur på 939 miljoner kronor (866).

– Omsättnings- och resultatutvecklingen för Schibsted Classified Medias svenska verksamheter var fortsatt positiv under 2014. Stepstone är numera en integrerad del av Blocket Jobb, vilket väsentligt har stärkt vår position på den svenska jobbmarknaden. Vi har lagt mycket tid och fokus på produktutveckling, framförallt i de mobila kanalerna som stadigt ökar i användande, säger Martin Frey, affärsområdeschef för Schibsted Classified Media, i pressmeddelandet.

När det gäller det fjärde kvartalet uppgick Schibsted Sveriges verksamheters resultat till 238 miljoner kronor (275). Omsättningen minskade även den, och landade på 1293 miljoner kronor, att jämföra med 1329 miljoner kronor året innan.

Det fjärde kvartalet redovisade Schibsted Publishing ett EBITDA på 71 miljoner kronor (110) medan omsättningen uppgick till 563 miljoner kronor (579).

Aftonbladets EBITDA minskade från 100 miljoner kronor till 74 miljoner kronor medan omsättningen gick ner till 511 miljoner kronor från 534 miljoner.

Även SvD:s EBITDA backade, från 22 miljoner kronor 2013 till 17 miljoner kronor 2014. Omsättningen uppgick till 255 miljoner kronor (277).

Under 2014 genomförde Aftonbladet ett större sparpaket som bland annat innebar att ett 20-tal journalister lämnade tidningen.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.