Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

DI ratade H&M-kritisk annons

Publicerad: 24 Juni 2010, 09:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:46

Dagens Industri valde bort en annons från välgörenhetsorganisationen Action Aid som anklagar H&M för att suga ut tredje världen.


Ämnen i artikeln:

H MAction AidLotta Edling

I dag drar Action Aid igång en global kampanj för att motverka internationella företags skatteflykt i tredje världen. Bland annat ska svenska Action Aid i dag dela ut en betalningspåminnelse till H&M:s vd Karl-Johan Persson från folket i Bangladesh. Påminnelsen är 1,5 gångern 2 meter stor. Överlämningen ska ske på H&M:s huvudkontor i samband med att företaget presenterar sin halvårsrapport.

Betalningspåminnelsen var också huvuddelen i den printannons som skulle gått i Dagens Industri, men som nekades utrymme.

– Vi fick beskedet igår kväll. Tidningen tyckte att annonsen var för personligt hållen men när vi bad dem att förtydliga vad de menade så fick vi inget svar, säger Annika Jacobson, kampanjchef på Action Aid.

Betalningspåminnelsens rubrik lyder:

Hej Karl-Johan Persson, VD på H&M!

Texten under fortsätter:

"Vi har noterat att H&M har en obetald skatteskuld på 100 000 000 kronor som borde tillfalla folket i Bangladesh.

Enligt era uppgifter är Bangladesh ett av H&M:s största inköpsländer. Trots det betalade H&M endast 585 kronor i skatt i vårt land 2008. De resterande 99 999 415 kronorna behöver vi för att ta oss ur fattigdomen.

Skattepengar är nödvändiga för att förbättra vår sjukvård, bygga infrastruktur, hantera klimatförändringarna och ge våra barn möjlighet att gå i skola. När den obetalda skatten betalats in räcker 100 000 000 kronor exempelvis till 130 000 skolplatser. 

Om ni har inbetalat beloppet under de senaste två veckorna ber vi er bortse från denna påminnelse.

Med vänliga hälsningar

/Folket i Bangladesh

PS. Nu HÖJER VI RÖSTEN! Vid nästa krav kommer en avgift att tas ut med 50 kronor."

Lotta edling, tf chefredaktör på Dagens Industri tog tillsammans med annonsdirkektör Erik Lennmark beslutet att stoppa annonsen.

– Annonsen är utformad som ett personligt påhopp på H&M:s vd Karl-Johan Persson i en ton som känns över gränsen för Dagens Industri att publicera. Både jag och Erik Lennmark var personligen i kontakt med Action Aid igår och motiverade vårt beslut, svarar Lotta Edling i ett mejl till Dagensmedia.se.

Action Aid vidhåller att de inte fick någon mer motivering än att annonsen var för personligt hållen.

– Annonsen är utformade med glimten i ögat och med mycket humor. Det förvånar mig att inte chefredaktören lyckats uppfatta det, säger Annika Jacobson.

Gjorde DI rätt? Rösta i spalten upp till höger.

Henrik Widell


Ämnen i artikeln:

H MAction AidLotta Edling

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.