Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

"Det känns lite som att komma hem"

Reklamskatten, lagen om fotograferingsförbud och ett bibehållet grundlagsskydd för medierna. För dagensmedia.se berättar TU:s nye vd Jeanette Gustafsdotter viktiga frågor i det nya jobbet.

Dante Thomsen


Publicerad: 10 Juni 2011, 08:32
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:08

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Jeanette Gustafsdotter är just nu vd för Mäklarsamfundet men har tidigare arbetat som journalist på TV4 och SVT.

Hon har också varit styrelseledamot på Sveriges Radio och arbetat som pr-konsult.

Nu blir hon alltså ny vd för Tidningsutgivarna.

– Det är jätteroligt. Jag återvänder till den bransch där det började för mig så det känns lite som att komma hem. Det känns jättebra att komma tillbaka i dagens dynamiska medieklimat där det är så mycket förändingar och så mycket nytt.

Det stod mellan fem kandidater, vilka egenskaper gjorde att de valde just dig?

– Jag tror att de valde mig för att jag är medierättsjurist och har en bakgrund som journalist. Jag har också arbetat inom organisationsstrukturer de senaste tio åren. Det är den kombinationen som gjorde att de valde mig.

Vilka är de viktigaste frågorna för dig?

– Att fortsätta stärka yttrandefriheten och se till att våra beslutsfattare inte försämrar vårt grundlagsskydd. Detta blir extra viktigt nu när vi har EU-regler. Tidningsutgivarna måste se till att det finns goda förutsättningar för medierna att verka i.

Kan du ge något exempel på en viktig fråga?

– Ett exempel är lagen om fotograferingsförbud. Ett annat är att reklamskatten blir rättvis.

Vad är det första du ska göra som ny vd?

– Det första jag ska göra är faktiskt att gå på ett möte om forskning i medier på måndag morgon. Sedan ser jag fram emot att träffa personalen och aktivt sätta mig in i alla frågor framöver. Men just nu ska jag gå tillbaka till skolavslutningen.

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.