Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Dagspress

”Det är Sveriges roligaste mediejobb”

Publicerad: 30 Augusti 2011, 12:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Dan Morén kommenterar nya jobbet som annonsdirektör på DN och jakten på på sin efterträdare på Citypaketet.


Ämnen i artikeln:

CitypaketetDNDagens Nyheter

Som dagensmedia.se tidigare har berättat blir Dan Morén annonsdirektör på DN den 1 november. Då efterträder han Henrik Stangel, som går vidare till Dagens Industri för att bli vd.

Dan Morén förde de första diskussionerna med DN strax före sommaren och han hade inga problem att bestämma sig.

 – Det är Sveriges roligaste jobb, så det var ett enkelt beslut som inte krävde någon betänketid alls. Jag har jobbat nära tidningen jättelänge och tycker det här ska bli jättekul, säger Dan Morén till Dagensmedia.se.

Under sina tio år på Citypaketet har Dan Morén arbetat nära Dagens Nyheter, något han kan dra nytta av på sin nya position, och han tycker det är spännande att kliva in i det här läget.

– Nu gör man jättestor omgörning av tidningen, så mitt arbete kommer framför allt att handla om att att få ut den ordentligt och se till att sätta förändringarna. Avdelningen har också gjort några kundförflyttningar mellan säljare som behöver sättas.

Du vet ju mycket om DN:s säljarbete, vad kan bli bättre?

– DN har genomfört många bra förändringar. Nu behöver vi bara få maskineriet att rulla så att vi får arbetsro och hittar våra arbetsformer. Sen behöver vi självklart sätta oss med kunderna och varandra och se hur vi kan bli bättre, till exempel lite snabbare på att reagera på det som händer i omgivningen.

Du ska också arbeta med att rekrytera din efterträdare på Citypaketet, vem borde ta över där?

– Tidningarna står generellt inför en utmaning som innebär att man behöver fokusera mer på att paketera produkter utefter kundernas önskemål snarare än utifrån ägarnas. Citypaketet behöver en person som ser det och som också har erfarenhet av och kan förbättra marknadföringen av produkten.

Synnöve Almer


Ämnen i artikeln:

CitypaketetDNDagens Nyheter

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev