onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Det är störande när en bra film avbryts"

Publicerad: 19 augusti 2010, 04:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Socialdemokraten Anneli Särnblad tycker att det är jobbigt när en bra film bryts för reklam.

Ämnen i artikeln:

Dagens Reklammotståndare

RDM

Redaktionen Dagens Media


Dagens Media har frågat samtliga 349 riksdagsledamöter om deras syn på reklam. Undersökningen blottlägger stora kunskapsluckor och ett påfallande ointresse för marknadsföringsbranschen.

Hela 42 procent vill lagstifta om nya begränsningar för mängden reklam eller dess uttrycksformer. Dessutom tycker 22 procent inte att reklam har någon viktigt funktion alls att fylla i ett samhällsekonomiskt perspektiv.

I senaste numret av Dagens Medias papperstidning gör vi en djupdykning i marknadskommunikationens roll som tillväxtmotor i svensk ekonomi.

Läs mer.

 

Anneli Enochsson (KD)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Ja

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja

Varför?

– Det är ganska bra som det är nu, men begränsningarna mot alkohol bör inte luckras upp. Jag tycker inte heller att det bör finnas reklam för porr och erotiska tjänster.

 

Anne Ludvigsson (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Den har ju en funktion, men viktig vet jag inte.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja

Varför?

– Det är ett gränsland många gånger i reklamen, man försöker gå över regler. Bland annat gällande barnreklam, samt ur genus och det sexuella perspektivet.

 

Anneli Särnblad (S)

Tycker du att reklamen har en viktig funktion att fylla i samhället?

– Både och. Ibland kan jag känna att det kan bli för mycket med reklam i tv och i alla reklamblad.

Tycker du att reklamen bör begränsas ytterligare?

– Ja, jag önskar att det fanns möjlighet att begränsa mer, bland annat när det gäller reklam till barn, men det gör det inte i och med EU.

Varför?

– Reklam till barn är begränsat men trots det är det gränsfall i vissa reklamfilmer på tv, vilket inte är riktigt och rimligt. Det är även anmärkningsvärt mycket alkoholreklam i tv just nu, vilket är en viktig fråga. Som konsument tycker jag dessutom att det är störande när en bra film avbryts för reklam.

Läs hela undersökningen i DM Plus eller i Dagens Media nummer 13 2010.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev