Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

”Det är nog snålast i branschen”

Publicerad: 7 Mars 2013, 15:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

DN:s fackklubbsordförande Anders Forsström om stämningen efter jättesparpaketet – och det snåla avgångserbjudandet.


Ämnen i artikeln:

Gunilla HerlitzPeter WolodarskiDagens Nyheter

Tidigare i dag presenterade DN:s vd Gunilla Herlitz, tillsammans med den tillträdande chefredaktören Peter Wolodarski tidningens andra massiva sparpaket inom loppet av tre år.

Ambitionen: Att 80 tjänster, varav omkring 50 redaktionella ska bort – utan uppsägningar. Totalt ska kostanderna bantas med 20 procent.

Men facket på DN sågar det generella erbjudande om avgångsvederlag som gått ut till samtliga anställda.

– Det är nog snålast i branschen bland storstadmedierna. Även jämfört med avgångpaket inom i landsorten är det extra snålt, säger Anders Forsström, ordförande i SJF-klubben på Dagens Nyheter.

DN erbjuder tre månadslöner, förutom uppsägningstiden, till dem som väljer att sluta frivilligt. Enligt Peter Wolodarski är det ett standarderbjudande utformat i enlighet med ett koncernbeslut inom Bonnier.

Facket har tagit strid för ett mer sockrat erbjudande. Enligt Anders Forsström var det ursprungliga erbjudandet ännu snålare.

Han vill inte sia om huruvida avgångserbjudandet kommer att locka tillräckligt många för att DN ska kunna undvika uppsägningar eller inte.

– Men jag tror att det hade varit enklare om man hade fått samma paket som förra gången. Då var det sex månader utöver uppsägningstiden, vilket ändå var fem månader sämre än det SvD erbjöd sina anställda.

Medarbetare över 55 år, som har varit på tidningen över tio år, har dock rätt till 14 månaders betald uppsägningstid.

– Det är nog främst de äldre som kommer att nappa.

Trots det blytunga beskedet beskriver Anders Forsström stämningen på redaktionen som ”samlad” även om många är ”beklämda”.

Det finns en förståelse för att tidningen måste spara på grund av det stora annonstappet.

Samtidigt är Anders Forsström bekymrad.

– Journalistiken är en väldigt liten del av DN:s totala utgifter. Men det är också vad vi säljer till både till annonsörer och prenumeranter. Det är inte säkert att denna besparing blir en besparing, säger han och fortsätter:

– Man kan inte hela tiden bli färre och göra mer. Någon gång blir det som att man tar av ett hjul från bilen. Men även efter denna neddragning är vi fler än vad de är på vår huvudkonkurrent Svenska Dagbladet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev