Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Det är ingen jätterevolution"

Publicerad: 11 september 2012, 12:58
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

Nya aftonbladet.se innehåller flera nyheter för annonsörerna. Dagensmedia.se bad två digitalrådgivare att hissa eller dissa sajten.

Ämnen i artikeln:

SchibstedWiselyMindshareAftonbladet

DT

Dante Thomsen


Det var tidigt i morse som nya aftonbladet.se hade premiär. Bland nyheterna för annonsörerna finns bland annat två premiumformat som hänger kvar i högerspalten trots att läsaren scrollar, vilket gör att tidningen nu kan sälja på tid.

Dessutom har tidningen byggt den nya sajten med ett tydligt fokus på att öka antalet sidvisningar.

Emma Cedell är digitialchef på Mindshare och hon säger att det alltid är bra med en uppfräschning. Hon säger sig däremot inte vara överdrivet imponerad över nyheten att köpa annonser på tid.

– Det är ingen jätterevolution utan snarare en självklarhet som man bör kunna erbjuda annonsörerna.

Hon är inte heller helt såld på det ökade fokuset på sidvisningar.

– Nu sitter visserligen Aftonbladet på ett så stort lager att de kan göra en större affär på sidvisningar än vad ett mindre bolag kan göra. Men det är ändå viktigt att det är relevanta sidvisningar. Det måste finnas ett värde i dem.

Kenneth Danielsson, digitalchef på Wisely, är mer optimistisk.

– Spontant är det alltid svårt att prata om en ny sajt så nära inpå, men det känns som att den har blivit mer uppstyrd. Man känner igen sajten men det är mindre moment och rörelser samtidigt som knapparna är större. Sammanfattat känns den lugnare. Överlag är jag positiv.

Han håller dock inte med Aftonbladets publisher Jan Helin om hur viktigt det är att få upp sidvisningarna.

–  Visst kan jag förstå varför Jan Helin tycker att det är viktigt. Deras beräkningsmodell bygger ju på att många sidvisningar ger ett stort annonslager. Men att öka antalet sidvisningar genererar inte intäkter by default, säger han och fortsätter:

– Tidigare kunde man tänka att man med fler sidvisningar kan sälja annonser till idioter som inte bryr sig som resultat. I dag är marknaden mognare och man tittar mer på resultat och branding. Jag som säljare tänker mer på större annonsformat där läsarna spenderar lång tid på varje sida.

Han är dock mycket positiv till nyheten att kunna sälja på tid.

– Det tycker jag är bra. Jag är faktiskt för färre annonsformat om man får säga så. Det är tiden som avgör möjligheten att få uppmärksamhet.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev