Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Den Digitala Draken blir en del av Svenska Dagbladet

Publicerad: 15 december 2021, 06:59

”Den Digitala Draken” blir en del av SvD Näringsliv. Podden, som programleds av Tom Xiong och Jacob Lovén och produceras av Katarina Andersson, sätter fokus på Kina och dess techscen.

Foto: Adam Klingeteg

Podden Den Digitala Draken krokar arm med Svenska Dagbladets Näringsliv – ett led i tidningens satsning på ljudmediet.


Ämnen i artikeln:

PodcastSvenska Dagbladet

Jacob Lovén och Tom Xiong har i 6 år sänt podden ”Den Digitala Draken”, som analyserar utvecklingen av digitala tjänster i Kina och hur det som händer där påverkar övriga världen och vår vardag i Sverige. 

Den 15 december släpps det första avsnittet under SvD Näringslivs flagg. Förutom podcasten, som kommer med ett nytt avsnitt i månaden, kommer Jacob Lovén också att återkommande skriva analyser för Svenska Dagbladets läsare.

– Jacob Lovén och Tom Xiong är tveklöst Sveriges bästa röster på området, de lyckas alltid leverera insikter, analyser och förstahandsrapporter från ett av världens mest spännande länder, säger Daniel Kederstedt, chef för SvD Näringsliv, i ett pressmeddelande.

SvD Näringsliv lägger stort fokus på att skildra, bevaka och granska hur det nya näringslivet utmanar gamla strukturer och förändrar vårt samhälle och läsarnas vardag. Att läsarna är intresserade av Kina och dess näringsliv, och inte minst konflikten med regimen, ser redaktionen bevis för varje vecka, skriver man i pressmeddelandet.

Svenska Dagbladet fokuserar sedan några år tillbaka på podcasts, och utökade nyligen sitt poddteam.

Jacob Lovén: 

– Vi har sedan starten av ”Den Digitala Draken” 2016 sett hur intresset för vad som händer i Kina ökar rejält. Genom att inleda det här samarbetet med SvD Näringsliv kan vi både utveckla podden, dra nytta av redaktionens kompetens och hitta fram till nya lyssnare. Det är en win-win för alla, säger Jacob Lovén.

”Den Digitala Draken” produceras av journalisten Katarina Andersson.

LÄS MER: Podme kärnan i Schibsteds nya poddstrategi
LÄS MER: Halvvägs in på Svenska Dagbladets stora förändringsresa – så går det 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

PodcastSvenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.