Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Delicato mot Ikanobanken i DN-cupen

Publicerad: 30 juni 2009, 07:53
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Årets upplaga av DN:s Reklamcupen inleds med en batalj mellan Ikanobanken och Delicato. Rösta till höger på sidan.


DN arrangerar för sjätte året i rad Reklamcupen, ett initiativ för att lyfta printannonseringen. Först upp i ringen är Ikanobanken och Delicato. Delicato, med byrån Ogilvy, spinner vidare på sitt manér där de driver med hälsohysterin. Den här gången genom att lyfta fram en bakelse under copyn ”Fiberrik kost”. Runt bakelsen finns ett streckat spår och en sax och den finstilta texten lyder: ”Pappersmassa innehåller 65-90 procent fibrer. Smaklig måltid!”  

Ikanobanken, genom reklambyrån Svensson, använder också en sax i sitt manér med den streckade linjen omgärdar här ett utrullat toalettpapper. Copyn lyder ”Världens smålänskaste bank!” Vilket alltså spinner på uppfattningen att smålänningar är snåla och gladeligen skulle klippa ut toalettpappret för att använda på lämpligt sätt.

Vinnaren, som går vidare till nästa omgång utses av en specialtillsatt jury. Men vilket bidrag tycker du är den rättmätige vinnaren?

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.