Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Delade meningar om köp av material från partier

Publicerad: 6 November 2013, 12:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:57

Kvällstidningarna tillbakavisar uppgifterna om att de skulle ha deltagit i en budgivning. Samtidigt går meningarna isär på landets redaktioner om det kan vara motiverat att köpa material av politiska organisationer.


Ämnen i artikeln:

ExpressenSverigedemokraternaTTTV4Dagens NyheterAftonbladet

Dagens Media kunde tidigare idag avslöja att Sverigedemokraterna själva står bakom filmen av tårtningen av partiledaren Jimmie Åkesson.

Filmen, som flera medieföretag i Sverige erbjöds att köpa, köptes till slut av Aftonbladet.

– Det är pengar som går till partikassan, sade SD:s presstalesman Martin Kinnunen till Dagens Media.

I artikeln hävdar Martin Kinnunen att kvällstidningarna har medverkat i en budgivning om att få köpa filmen. Något som både Aftonbladet och Expressen nu förnekar.

– Vi upplever det inte som att vi var med i en budgivning, utan vi fick erbjudande om att köpa filmen – vilket vi gjorde, säger Aftonbladets informationschef Fredrik Lindén.

Fredrik Lindén berättar att Aftonbladet visste om att fotografen arbetade på uppdrag av SD, men han upplever inte att det var partiet SD som sålde filmen. Köpet var motiverat, anser han.

– Vårt ansvar är att bevaka och rapportera om relevanta händelser. Det är vår uppgift och journalistiska ansvar, säger han.

Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, upplever inte heller att SD var säljare av bilden.

– Vi gör inga affärer med politiska partier. Sverigedemokraterna är ett parti med en politisk agenda, och Expressen har inget intresse av att bidra ekonomiskt till det, säger Thomas Mattsson.

– Man gör en journalistisk värdering av alla bilder, oavsett vem som tagit bilden. Om bilden har ett nyhetsvärde så kan vi tänka oss att köpa bilden – i detta fallet bestämde vi priset till 8000 kronor, något vi sedan inte förhandlade om.

På andra redaktioner går meningarna i sär om huruvida det är rätt att köpa material av politiska partier.

– Allt beror på materialets karaktär. Det finns exempel på när vi har använt material från exempelvis Greenpeace, man får alltid ställa det i relation till nyhetsvärdet, säger Andreas Haglind, redaktionschef på TV4 Nyheterna.

– Jag har svårt att se en situation där vi skulle köpa redaktionellt material av en organisation med politisk agenda, säger Mats Johansson, redaktionschef på TT.

Caspar Opitz, redaktionschef på DN:

– Att vi skulle förhandla om ett filmköp med Sverigedemokraterna finner jag helt uteslutet, än mindre att vi skulle delta i någon from av budgivning med ett politiskt parti inblandat.

LÄS OCKSÅ:

Gustav Thunander

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.