Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

De vann designpriset

Publicerad: 18 Oktober 2012, 17:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:07

I kväll delade Batteri Kommunikation ut Svenska Designpriset. Här är vinnarna.


Vinnarna i tävlingen, som avgörs med hjälp av en jury tillsammans med röster från svenska folket, avslöjades under torsdagskvällen på Moderna Museet i Stockholm.

De vinnande bidragen visas på en vinnarutställning i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Här är vinnarna:

Redaktionell Print - Dagstidning

Svenska Designpriset Guld: DN söndag

Designer: DN redaktionen

Motivering: "I en utsatt del av vårt aktuella medielandskap vägrar tidningen att skära ned på sina berättelser om vår samtid. Nej, oförtrutet förmedlar tidningen till tacksamma läsare en mänsklig, angelägen och spännande ton i kraftfulla arrangemang av texter, bilder, färger och former."

Svenska Designpriset Silver: Dagens Nyheter , DN redaktionen

Redaktionell Print - Bok

Svenska Designpriset Guld: WEST Byrå: NAD Designer: Ronnie Nilsson Fotograf/Illustratör: Lars Strandberg Kund: Lars Åberg (även författare) Motivering: "Vad lockar mer än en mustig berättelse? Inget. Vi ställs i denna bok inför sinnebilden av ett reportage i text och bild. Etableringar, händelser, detaljer, porträtt, stämningar, personifieringar fångar oss och med fast hand förs vi västerut i sällskap med West och NAD." Svenska Designpriset Silver: Waldersten 365, Bokförlaget Max Ström

Redaktionell Print - Magasin

Svenska Designpriset Guld: Roots Byrå: Great Works Designer: Great Works & Christoffer Wessel Studio Fotograf/Illustratör: Matthew Donaldson (omslag) Kund: Great Works Motivering: "Efter ett hisnande vackert omslagsarrangemang, som väcker något sårbart inom oss, anträder vi en resa från sida till sida, varierad och överraskande, som vi inte vill vara utan. Great Work that works." Svenska Designpriset Silver: DN Världen, DN redaktionen

Redaktionell Print - Kundtidning Svenska Designpriset Guld: Berghs Print Byrå: Ohlsonsmith Designer: Ohlsonsmith Fotograf: Luca Mara, Linus Hallsenius, Martin Stenmark Kund: Berghs School of Communication Motivering: "Ett magasin i generöst stort format fylls av stora upplevelser. En av världens mest framträdande reklamskolor, bjuder in oss till text, fotografi och grafik, som informerar, lär och framförallt vitaliserar oss med hjälp av fakta, reflektion och analys, kryddat av humor och lekfullhet." Svenska Designpriset Silver: Tidningen #4, X4 Design Redaktionell Print - Personaltidning Svenska Designpriset Guld: Polistidningen Byrå: Moosavian Stockholm Designer: Ali Moosavian Kund: Polisförbundet Motivering: "Att skildra ett yrke internt och externt kräver sin redaktör, formgivare, fotograf samt illustratör. Polistidningen står väl upp mot kraven och skapar respekt och tilltro till poliskåren samtidigt som självförtroendet lyser mellan raderna, runt bilderna och igenom tidningssidorna." Svenska Designpriset Silver: Skills & Attitude, Nordiska Tidningsbolaget

Redaktionell Webb Svenska Designpriset Guld: SVT Nyheter Byrå: Doberman Designer: Doberman Kund: SVT Motivering: "Sveriges television, med hjälp av Doberman, fyller våra liv med upplevelser från vårt universums alla hörn. Kanalerna utgörs av dator, surfplatta och mobil, som enhetligt rapporterar till oss. Vi finner nytta, även nöje, aldrig uniformt, alltid vitalt och framförallt blir vi ständigt stimulerade till delaktighet och medagerande i den deltagarkultur vi alla numera lever i." Svenska Designpriset Silver: DN.se, Doberman Information Print Svenska Designpriset Guld: Öppna dörrar Byrå: Matador Kommunikation Designer: Paul Kemeny Fotograf/Illustratör: Jakob Dahlström Kund: Länsstyrelsen i Gävleborg Motivering: "Öppna! Öppna dörrar, fönster, vidga tankar, rubba cirklar inom den etniska mångfald, som idag råder i svenskt näringsliv. Inbjudande form och innehåll förmedlar insiktsfulla och angelägna synsätt, som suddar enfalden och tydliggör mångfalden." Svenska Designpriset Silver: Own our own time, SE IDEA Information Print - Årsredovisning Svenska Designpriset Guld: Svensk Mjölk Byrå: X4 Design Designer: Fredrik Söder Kund: Svensk Mjölk Motivering: "Ett äkta kodbrott bland årsredovisningar har här skapats. Vi överrumplas av fräschören i redovisandet och plötsligt lockar kartongsidorna med de tydliga ikonerna oss in i ladan för att lära känna kossorna och deras livsbetingelser. Viljan att berätta, förklara och att förmedla avgörande fakta bubblar nästan över, vi bockar." Svenska Designpriset Silver: Tigerekonomi eller Hundår, Hilanders Information Webb Svenska Designpriset Guld: Antagning.se Byrå: Valtech Designer: Visar Ulaj Kund: VHS (Verket för högskoleservice) Motivering: "Ja, du har kommit rätt. Så vänligt, tryggt och respektfullt tas vi emot på antagningar.se. Skälet till vårt besök är avgörande utvecklingssteg i vårt liv, universitetsstudier. Alla upptänkliga frågor får svar i denna välkomnande och ytterst funktionella sajt." Svenska Designpriset Silver: Salming Floorball, Zooma Identitet Print - Förpackning Svenska Designpriset Guld: Garden Glory Byrå: Mockup Designer: Rosita Johnson Fotograf/Illustratör: Jonatan Fernström Kund: Garden Glory Motivering: "Garden Glory och Mockup rensar med besked upp i trädgårdsdjungelns ofta mögliga, skavda, håliga, illaluktande hörn. Ut med det svarta, gråa, gröna, rostiga… in med det djärva, trendiga, färggranna, självsäkra… Lady Gaga vid vattenslangen, inte illa." Svenska Designpriset Silver: Everest, Stadium Identitet Print - Profil Svenska Designpriset Guld: EAT Byrå: Bror Rudi Creative Designer: Emma Hakeberg Kund: Lux restauranger Motivering: "Det är serverat! Eat och Bror Rudi Creative tar emot oss med professionell elegans i enhetlig, smakfull framtoning. Vi stimuleras och lockas inte bara av maten utan även av styrkan i kontraster i former och färger. Vi är snart tillbaka." Svenska Designpriset Silver: Food by Coor, Bold Identitet Webb Svenska Designpriset Guld: Fjällräven Byrå: Fjällräven Designer: Fredrik Lewander, Nord Interactive, Cloud Nine Fotograf: Fredrik Lewander, Håkan Wike, Hans Olof Utsi, Red Wolf Studio Kund: Fjällräven Motivering: "In i stugan, upp med text och bild på väggen, spikar, klamrar och häftstift kommer till användning. Resultatet blir lockande, spännande, eftersom närhet berör. Vi tar ett steg tillbaka och upplever helheten eftersom avstånd ger klarhet. Fjällräven har mycket att berätta om produkterna men ger sig också ut på sidospår, avslöjar bakgrund och viskar generöst om andra vinklingar och vrår." Svenska Designpriset Silver: Lindahl, Ottoboni Reklam Print Svenska Designpriset Guld: Myrorna Byrå: Ruth Stockholm Designer: AD: Anders Granberg, CW: Tosse Sund, AD-ASS: Perry Gustafsson, FORM: Anders Nilsson Fotograf/Illustratör: Blonski & Lidén Kund: Myrorna Motivering: "Livet är inte bara kort utan runt också. Myrorna och byrån får oss att snabbt inse detta i en välfunnen, finurlig och förenklad annonsidé. De dammar av den eviga sanningen om att inte berätta allt utan bara så begränsat att mottagaren förtjust fyller i resten själv, kallas kommunikation." Svenska Designpriset Silver: Denim Covers, Lowe Brindfors Reklam Webb Svenska Designpriset Guld: Tänd en stjärna Byrå: Lowe Brindfors Designer: Rickard Villard/Ellinor Bjarnolf/David Drew Fotograf/Illustratör: Andreas Ackerup Kund: Rädda barnen Motivering: "Sitt inte tyst och stilla som inför ett stjärnfall utan tänd själv en stjärna. Detta uppmanar organisationen Tänd en för att hjälpa nödställda och utsatta i vår mörka och grymma värld. Den tekniska proceduren, hur man skänker pengar, är föredömligt enkel. Vi hoppas på en klar stjärnhimmel av bidrag." Svenska Designpriset Silver: Slipsen i pannan, Pool Kommunikation

Device Smarttelefon Svenska Designpriset Guld: Lås upp! Byrå: Garbergs Reklambyrå Designer: AD Sebastian Smedberg/ Digital Director Magnus Hällsten Fotograf: Peter Alendahl, Adamsky Kund: Amnesty Motivering: "Gräv där du står, brukar vi ju säga. Lösningen finns ofta närmare än vi tror. iPhone har en låsfunktion, som på ett metaforiskt vis kan användas för att undsätta människor i nöd. Låser vi upp vår mobil låser vi samtidigt upp en gallergrind till en mörk cell, frigör en orätt fängslad människa från blodiga kedjor. Utformningen bygger på en extrem närhet mellan känsla, tanke och handling. Organisationen kallar sig Lås upp och byrån Garbergs."

Svenska Designpriset Silver: Oslo Stories, Sunny at Sea

Decice Läsplatta Svenska Designpriset Guld: Vings mat Byrå: Spoon Publishing Designer: Kristian Gustafsson och Cecilia Westergård Fotograf: Johan Åkerberg Kund: Ving Sverige AB Motivering: "Man vet att minnen från en resa inte bara handlar om sol och bad. Matupplevelserna lever gärna länge kvar. Därför bjuder hotellkockarna i en skicklig produktutveckling på sina bästa recept i en inspirerande och förförande iPad-kokbok, som får oss att längta tillbaka." Svenska Designpriset Silver: My Volvo Magazine, Stendahls Reklambyrå Foto och illustration Svenska Designpriset Guld: Apan Byrå: Futurniture Designer: Kate Breineder Fotograf/Illustratör: Kate Breineder Kund: Save the Orangutan Motivering: "Organisationen Save the orangutan kämpar för den utrotningshotande orangutangen och dess livsmiljö, regnskogen. Här borde finnas ansenligt material att bygga budskap utifrån men där lurar också risken för en överlastad kommunikativ krasch. Byrån går inte i fällan utan åt ett helt annat håll med humor och finurlighet. Och framförallt enkelhet. Dags att damma av det något slitna citatet, ”less is more”" Svenska Designpriset Silver: Tuggummit, Lowe Brindfors Rörlig bild/film Svenska Designpriset Guld: Diambra Byrå: Malin & Co Designer: Malin Jureit Fotograf/Illustratör: Martin Krajewski Kund: Ambra Succi – Diambra Motivering: "Deras dansutbildning kommer med all största säkerhet att fyllas till sista plats. Det vill både skolan och byrån. Filmerna på sajten vibrerar av skicklig koreografi, suggestiv, vågad klippteknik och framförallt en överväldigande glädje och stark lust till dans." Svenska Designpriset Silver: Från Fro till Dosa, Dallas Stockholm Årets Våghals Svenska Designpriset Guld: Waldersten 365 Byrå: Bokförlaget Max Ström Designer: Jesper Waldersten och Patric Leo Kund: Jesper Waldersten Motivering: "Han väljer inte de upptrampade stigarna eller de flerfiliga vägarna i medielandskapet. Nej, han finner de dolda, knappt synliga. Dessa leder till platser dit få hittar. Här skapar han sina djärva och högst personliga uttryck, inte sällan på redan tryckta pappersark, inte sällan i ett högst personligt samspel mellan text och bild. 365 tack till dig, Jesper." Juryns Pris Svenska Designpriset Guld: Dagens Nyheter Byrå: DN Redaktionen Designer: DN Redaktionen Kund: Dagens Nyheter Motivering: "Världen står som bekant inte stilla och det får inte en dagstidning heller göra. Dagens Nyheter tycks inte särkilt ofta blicka bakåt utan öppnar sig lyhört inför allt som kan utvecklas framåt. Nya publicistiska och tekniska idéer, ett utvecklat journalistiskt innehåll och en presentation i form och färg, som i hög angelägenhetsgrad lockar både gamla och nya läsare. Juryn lyfter på hatten!"

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.