Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

De vann årets dagstidning 2016

Publicerad: 15 Mars 2016, 21:30
Uppdaterad: 4 April 2017, 11:26

Fem vinnare och ett hedersomnämnande är resultatet i Årets dagstidning.


Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Expressen, Dagens Nyheter, Nyheter24 och Kit får dela på priserna i Årets dagstidning. Dagens Nyheter är galans stora vinnare och kammar hem både Årets redaktion och Årets marknadsorganisation.

Dessutom får Schibsteds gula båtar ett hedersomnämnande.

Här är samtliga vinnare med motiveringar:

Helhetspriset

Expressen

”Med övertygelsen om journalistikens betydelse (i sitt DNA) lämnas inget åt slumpen för att ge publiken rätt innehåll i rätt kanal vid rätt tillfälle. Ett systematiskt tillsammansarbete under året ger utdelning i siffror som bara stiger och stiger och vänder affärerna åt rätt håll. Snabbheten att uppdatera är överlägsen och slår till och med radions – och publiken hänger med genom att hålla mobilen i ett hårt grepp. Årets dagstidning sticker hål på myten om att det går utför med pressen.”

 

Årets redaktion

Dagens Nyheter

”I en tid när många medieföretag möter eroderande affärsmodeller med nerdragningar har årets redaktion också förmått att satsat på utveckling och att med moderna metoder och stor förståelse för samtiden fördjupa publicistiken i olika kanaler. Det har lett till en respektingivande samling reportage, intervjuer, analyser och avslöjanden i Dagens Nyheter under 2015.”

 

Årets marknadsorganisation

Dagens Nyheters Marknadsavdelning

”Vinnaren visar en tydlig inriktning mot den digitala prenumerationsaffären som visar tillväxt och framåtanda. Genom att rensa i och renodla sitt erbjudande samt inleda ett fruktbart och spännande samarbete med marknadens främsta aktör Klarna, visar DN prov på ny innovation och mod som kommer få betydelse även för andra aktörer i branschen.”

 

Årets kampanj

Nyheter24-Gruppen i samarbete med MEC – IKEA/Under täcket

”Än en gång visar vinnaren prov på mod, kreativitet och framåtanda i sin strävan att hitta nya digitala affärslösningar. Med en tydlig idé och ett innehåll som den kräsna målgruppen efterfrågar, går de till sängs med en av Sveriges största annonsörer.”

 

Årets idé

Kit

”I en tid när framtidens mediekonsumtion inte längre är traditionell är det viktigt att våga utmana det etablerade synsättet och testa nya grepp. En innovativ idé får gärna vara djärv och den måste vilja göra något nytt. Årets vinnare utmanar plattformstänk, distribution och varumärke med kvalitetsjournalistik på ett helt nytt sätt. Det är modigt, nyskapande och framåtriktat. Nu återstår det att se om framtiden är redo.”

 

Hedersomnämnande

Schibsted och Gula båtarna

”Det ni gör är något mer än en idé. Ni räddar liv och gör skillnad. Det är respekt bortom tävlingar.”

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.