De tog hem designpriset

2010-10-08 07:37 Erik Wisterberg  

Svenska Dagbladet, SVT Play och NK. Det är några av vinnarna i årets upplaga av Svenska Designpriset.

Vinnarna i tävlingen, som avgörs med hjälp av en jury tillsammans med röster från svenska folket, avslöjades under torsdagskvällen på Moderna Museet i Stockholm.

Svenska Designpriset arrangeras av Batteri Kommunikation AB.

 

Här är samtliga vinnare:

 

Redaktionell Print - Dagstidning

 

Svenska Designpriset Guld: Svenska Dagbladet

Designer: Anna W Thurfjell och SvD:s medarbetare

Motivering: "Konsekvent design som är lätt igenkänningsbar. Små förändringar förnyar ständigt och blldmotiven utnyttjas föredömligt."

 

Svenska Designpriset Silver: K2 - Kristianstadsbladet

 

Redaktionell Print - Bok

 

Svenska Designpriset Guld: Citizen Schein

Byrå: Kungliga biblioteket

Designer: Jens Andersson, BOK & FORM

Kund: Kungliga biblioteket

Motivering: "En svunnen tidsepok som man vill veta mer om. Snygga bilder i en väl vald form väcker nyfikenhet och läslust."

 

Svenska Designpriset Silver: Svenska Antikhandlare, Dolhem Design

 

Redaktionell Print - Magasin

 

Svenska Designpriset Guld: Aluma

Byrå: Amore

Designer: Michaela Green, Frans Enmark

Fotograf/Illustratör: Per Kristiansen, Anna-Karin Elde, Lotten Pålsson, Anna Alexander Olsson

Kund: Aluma

Motivering: "Vågad magasindesign som sticker ut. Ett starkt innehåll ges stort utrymme och får ta den plats det behöver. Talande bilder som man inte kan blunda för."

 

Svenska Designpriset Silver: K, Svenska Dagbladet

 

Redaktionell Print - Kundtidning

 

Svenska Designpriset Guld: Jubileum 2010 - broadsheet

Byrå: Stockholms Stadsteater

Designer: Pompe Hedengren

Kund: Stockholms Stadsteater

Motivering: "En härlig design i ett format vi nästan glömt. Bilder som så direkta att man inte kan värja sig. Variation och hantverksskicklighet hela vägen till sista sidan."

 

Svenska Designpriset Silver: Scanpix 7 familjer, Letterhead/Bon

 

Redaktionell Print - Personaltidning

 

Svenska Designpriset Guld: Tecknaren

Byrå: Föreningen Svenska Tecknare

Designer: Carl Anders Skoglund

Kund: Föreningen Svenska Tecknare

Motivering: "Ett varierat utseende som väl tillgodoser kundgruppens nyfikenhet på nya talanger. De rika illustrationerna gör alltid tidningen intressant att bläddra i."

 

Svenska Designpriset Silver: Catchup, Åkesson & Curry

 

Redaktionell Print - Läromedel

 

Svenska Designpriset Guld: GUIDE - för förtroendevalda i fackförbundet ST

Byrå: Fackförbundet ST

Designer: Fredrik Swahn

Fotograf/Illustratör: Anders Nyström, Sören Fröberg, Clare Savory, Blake

Kund: Fackförbundet ST

Motivering: "En lättläst vägvisare som delar upp ämnet i tydliga områden. De genomgående detaljerna håller samman innehållet och får den faktaspäckade texten begriplig."

 

Svenska Designpriset Silver: Entreprenörsspelet, Go Enterprise

 

Redaktionell Webb

 

Svenska Designpriset Guld: NK.se

Byrå: Tewonder

Designer: Martin Runfors, Gabriella Karlsson

Kund: Nordiska kompaniet

Motivering: "Denna digitala scen, hjälper starka personligheter att snabbt hitta rätt köp. Föredömlig pedagogisk navigering och ett inspirerande innehåll, lockar till många frestelser."

 

Svenska Designpriset Silver: IFK Norrköping, Teknomedia

 

Information Print

 

Svenska Designpriset Guld: The Swedish Farmhouses of Hälsingland

Byrå: Matador Kommunikation

Designer: Paul Kemeny

Fotograf/Illustratör: Jakob Dahlström

Kund: Länsstyrelsen Gävleborg

Motivering: "För att blicka framåt, behöver vi lära oss av det som varit. Vackra generösa bilder med en känsla av att tiden faktiskt kan stå still, inbjuder till kunskap om en svunnen tid."

 

Svenska Designpriset Silver: Create, Stendahls Reklambyrå

 

Information Print - Årsredovisning

 

Svenska Designpriset Guld: DIös Magasin 2009/Årsredovisning 2009

Byrå: Diös Fastigheter AB

Designer: Anette Julander

Fotograf/Illustratör: Anna Rex/Anette Julander

Kund: Diös Fastigheter

Motivering: "Ekonomerna ropar: "Ge ekonomisk information ett större utrymme!"

Då så! Med hjälp av format och kontrast blir denna trycksak en dokumentation i balans med resultat"

 

Svenska Designpriset Silver: Näring och syre, Tekniska verken, Markus Reklambyrå

 

Information Webb

 

Svenska Designpriset Guld: Equalize

Byrå: Know IT Hellothere

Designer: Filip Folkesson, Bob Nimbe

Kund: Eli Lilly Sweden

Motivering: "Att leka kan ibland vara det mest effektiva sättet att lära sig något nytt. Här får vi det komplicerade och svåra förklarat genom välgjord pedagogik som stöttas av lika välgjorda animationer, ljud och utmanande banor."

 

Svenska Designpriset Silver: Bli blodgivare, Care of Haus

 

Identitet Print - Förpackning

 

Svenska Designpriset Guld: NK Kids förpackningar

Byrå: Lowe Brindfors

Designer: Lina Elfstrand/Pia-Maria falk/Noel Pretorius

Fotograf/Illustratör: Sac Magique

Kund: Nordiska kompaniet

Motivering: "När det rationellt funktionella blandas med det oväntade och fantasifulla, uppstår en spänning som inte bara tilltalar barn utan även vuxna. Kort sagt - vi blir som barn på nytt!."

 

Svenska Designpriset Silver: Lithells Barnens Pastej, Ogilvy Group

 

Identitet Print - Profil

 

Svenska Designpriset Guld: Malmö Sky Blue Tartan

Byrå: Röjning

Designer: Göran Broberg

Kund: Malmö FF

Motivering: "Det inrutade är oftast inte det mest kreativa och lockande har vi fått lära oss. Det är dags att tänka om! Iklädd dessa vackra och unika plagg är du en stolt uppseendeväckande ambassadör för en hel stad och di blaue."

 

Svenska Designpriset Silver: Marion's Gastro Diner, Stylt Trampoli

 

Identitet Webb

 

Svenska Designpriset Guld: Marion's Gastro Diner

Byrå: Stylt Trampoli

Designer: Andreas Hagersjö, Lars McLachlan

Kund: Fastighets AB Balder

Motivering: "Trots mediet lyckas man här förmedla en stark känsla av galonklädd soffa och en doft av Elvis: Marion’s Gastro förnekar sig inte ens på webben."

 

Svenska Designpriset Silver: The Reef, Stylt Trampoli

 

Reklam Print

 

Svenska Designpriset Guld: Lilla Einstein

Byrå: Ruth

Designer: Jenny Berg, Per Forssberg

Fotograf/Illustratör: Per Forssberg

Kund: Tekniska Museet

Motivering: "Sällan har vi sett en så klockren pastisch i ett lika klockrent sammanhang. Att använda bilden av världens mest kände vetenskapsman på detta sätt är en självklar lösning. Precis som E=mc2 är så självklart – i efterhand."

 

Svenska Designpriset Silver: Naturlig Energi, Blomquist Annonsbyrå

 

Reklam Webb

 

Svenska Designpriset Guld: Your snapshot story

Byrå: Zooma

Designer: Johan Reinhold

Kund: Irene Gimmersta

Motivering: "Snyggare än Flickr, intressantare än Ffffound: ibland är det enkla gott nog – helt enkelt."

 

Svenska Designpriset Silver: Stadium - Bad weather..., Ottoboni Group

 

Mobil/iPhone

 

Svenska Designpriset Guld: SVT Play mobil

Byrå: Doberman

Designer: Doberman

Kund: SVT

Motivering: "Med webbversionen fick de den svenska tv-branschen att gå i takt. Med mobilversionen visar de att mycket information kan samsas också på en liten yta. Det handlar bara om att ge det rätt, rätt, rätt form."

 

Svenska Designpriset Silver: Radiosporten, Sveriges Radio

 

Årets Våghals

 

Svenska Designpriset Guld: Belladot

Byrå: Gappio

Designer: Annika Larsson

Kund: Scandinavian Trading House Sweden AB

Motivering: "Många gånger handlar design om att dramatisera ett varumärke: i detta handlar det snarare om att avdramatisera en produkt. Det gör byrån med bravur, och vi kan bara ropa ”bravo!” för en design som får den mest pryda att börja tänka innanför boxen."

 

Juryns Pris

 

Svenska Designpriset Guld: Stadium - Bad weather perfect day

Byrå: Ottoboni Group

Designer: Christian Egnell

Fotograf/Illustratör: Pär Stålberg / Mathias Wåhlberg

Kund: Stadium

Motivering: "Riktigt bra reklam får mottagaren att stanna upp och bry sig. I det här fallet fastnade vi totalt. Att kombinera information med inspiration är inte lätt, men här lyckas det rakt igenom, med kundens grafiska profil intakt dessutom."

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt