Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Dagspress

"De strukturella utmaningarna kvarstår"

Schibsted gör ett urstarkt kvartal. Men samtidigt kommer ökningen från låga tal 2009 och efter kraftfulla besparingsåtgärder.


Publicerad 2010-08-13 05:30

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:

Schibsteds vinst ökar från 29 miljoner till 156 miljoner och Svenska Dagbladet gör sitt bästa kvartal någonsin, med en ökning på 20 procent printsidan.

Faran över? Knappast, säger Schibsteds Sverige-chef Raoul Grünthal.

– De strukturella utmaningarna ligger kvar, speciellt på printsidan. Däremot så är det mer troligt att utvecklingen online kommer att ha vara fortsatt positiv, säger han till Dagensmedia.se.

Att Schibsted gör ett så pass bra kvartal ger han fyra förklaringar till:

– Besparingsprogrammet slår nu fullt ut, vi har en stark annonsutveckling och både Svenska Dagbladet och Aftonbladet har haft prishöjningar, vilket kompenserar för sjunkande upplaga för framför allt Aftonbladet. Dessutom har vi en stark utveckling inom Tillväxtmedier, säger Raoul  Grünthal.

Svenska Dagbladet vände under perioden en rörelseförlust på 2 miljoner till en vinst på 36 miljoner.

– Svenskan tar marknadsandelar hela tiden och printintäkterna har ökat 20 procent. Det är också kul att se att vi börjar ta andelar på platsannonsmarknaden igen, säger Raoul  Grünthal.

I samband med lågkonjunkturen sjösatte Schibsted ett sparpaket som skulle minska kostnaderna med 1 miljard norska kronor för helåret 2009.

Är det slut på besparingar nu?

– Nu går det mesta bra, men det beror också på konjunkturen och på effekter av besparingar. Vi måste hela tiden effektivisera, speciellt vår traditionella verksamhet, men det är mer ett löpande arbete. Det finns inga planer på fler sparpaket.

Schibsted Tillväxtmedier ökade under perioden sitt innehav i lånesajten Lendo.se. Raoul Grünthal flaggar nu för fler förvärv.

– Vi letar hela tiden efter fler förvärv. Företag som Lendo är precis de typen av verksamheter som vi är intresserade av.

Martin Schori

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.