Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

De spår betalväggens död

Publicerad: 1 Oktober 2013, 07:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

The Dallas Morning News skrotar sin betalvägg – lanserar ny betald premiumsajt.


Ämnen i artikeln:

betalvägg

The Dallas Morning News, USA:s åttonde största dagstidning, lanserade sin betalvägg på nätet 2011.

Nu skrotas den. Istället lanseras en premiumsajt fokuserad på själva formen, snarare än exklusivt innehåll.

”Dallasnews.com kommer att förbli en webbadress men erbjuda två visningslägen: en gratisversion och en premiumversion med samma innehåll men med andra funktioner”, skriver tidningen på sin egen sajt.

Jason Dyer, marknadschef på tidningen, menar att den nya sajten är ett test för att se om läsarna är beredda att betala för ”en mer visuell upplevelse.

Exakt vad läsarna ska få för 75 kronor i månaden är inte kristallklart. Men en bildorienterad kollageliknande upplevelse med betydligt färre annonser samt bättre möjligheter till personifierat innehåll. Ett lojalitetsprogram ska även kopplas till den nya premiumsajten.

– Det vi säljer är upplevelsen. Jag vet inte om det finns något liknande, säger Jason Dyer till den egna tidningen.

USA:s tidningsjättar har under de senaste åren lanserat betalväggslösningar i strid ström. Något som många svenska tidningar nu är mitt uppe i.

Jason Dyer, som lämnade Google tidigare i år för att börja på The Dallas Morning News, spår nu betalväggens död. Han baserar det bland annat på att The New York Times, The Minneapolis Star-Tribune och The Wall Street Journal haft begränsad framgång med sina betalväggar, samt att tidningar som The San Francisco Chronicle redan skrotat sina försök.

– Betalväggslösningen har inte fungerat, säger Jason Dyer.

Så sent som i går berättade Dagens Media om Norrbotten Media – som tar det dratsiska greppet att låsa allt nätmaterial i ett försök att stoppa upplegeraset i print.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

betalvägg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev