Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

De ska utveckla Aftonbladets journalistik och produkt – får nya roller som biträdande redaktionschefer

Publicerad: 4 juni 2021, 09:00

Martin Schori och Hanna Olsson får nya roller på Aftonbladet.

Foto: Magnus Wennman/Aftonbladet

Hanna Olsson Berg och Martin Schori blir biträdande redaktionschefer och ska utveckla Aftonbladets nyhetsjournalistik – och redaktionen.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetMartin Schori

Rollförändringarna är ett led i att Aftonbladet nu är i färd med att både utveckla sin produkt och journalistik, enligt ett pressmeddelande. Under året väntar nya initiativ och rekryteringar, framgår det.

– Vi ser att allt fler möjligheter öppnar sig och vi brinner för att ta nya kliv. I det arbetet behöver vi vara fler som tänker strategiskt och som kan utveckla vårt innehåll, vår Plus-journalistik och våra format inom nyheter. Hanna Olsson Berg och Martin Schori har precis det som krävs för att fortsätta ta Aftonbladet framåt. De både kan och vill tänka nytt, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet, i pressmeddelandet. 

Hanna Olsson Berg har jobbat på Aftonbladet sedan 2013 som chef för samhällsredaktionen – och blev därefter nyhetsredaktör på breaking news-desken. Sedan ett par år tillbaka är hon breakingchef.

Martin Schori klev in på Aftonbladet som webbredaktör 2012, men lämnade tidningen under en kort tid för att bli en del av tidigare Bonnier-satsningen Kits redaktion. 2016 återvände han till Aftonbladet som utrikesredaktör, för att sedan bli nyhetschef. I dagsläget är han både nyhets- och grävchef – samt ställföreträdande ansvarig utgivare.

Hanna Olsson Berg blir nu ansvarig för den dagliga journalistiken, medan Martin Schori blir chef för all planerad journalistik, inklusive plusinnehåll för nyheterna. Han fortsätter även att vara ställföreträdande ansvarig utgivare.

De tillträder sina nya roller den 1 september.

David Gustavsson

Reporter

david.gustavsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetMartin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.