Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

De ska lyfta kvällspressens magasin

Publicerad: 15 Oktober 2010, 04:23
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:35

Det nya säljbolaget King Street Media har ett uppdrag: att öka försäljningen för kvällspressens magasin och bilagor. "Titlarna har varit undanskuffade tidigare", säger Alexander Lydecker.


Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerImpact

Det var i augusti som Alexander Lydecker och Stefan Andersson lämnade annonspaketet D2D för att starta eget - och sälja kvällspressens magasin.

Duon sitter i Impacts lokaler men har ett eget bolag. Namnet blir King Street Media.

– Vi sitter ju på Kungsgatan, säger Stefan Andersson.

Alexander Lydecker och Stefan Andersson ska nu börja bearbeta mediebyråerna med sina produkter, som är Expressens och Aftonbladets sammanlagt två tv-magasin samt söndags- och fredagsmagasinen.

– Titlarna har varit undanskuffade tidigare, men de har en brutal räckvidd. Vi kommer att fokusera mer på vilka som läser tidningarna, hur de gör det och varför, säger Alexander Lydecker.

Många annonsörer har tidigare valt bort kvällstidningarnas skvallerbilagor, då de inte vill synas i sådana miljöer.

– Men de här tidningarna skriver inte ner kändisar, de skriver positivt om dem och förmedlar en bra känsla. Jag ser inte varför fler annonsörer inte skulle kunna förlänga kampanjerna in i dem, säger Stefan Andersson.

Skvallerpressen går som tåget, i alla fall enligt de senaste Orvesto-undersökningarna. Lika bra har det inte gått för tv-bilagorna, som gått kräftgång i de senaste räckviddsmätningarna. Samtidigt kollar allt fler upp programtablåerna på nätet eller i mobilen.

– Tv-bilagorna kommer att dö så småningom, men de har fortfarande en enrom räckvidd.

Stefan Andersson fyller i:

– De dör inte lika snabbt som alla trodde.

Kvällspressen har, som Dagensmedia.se tidigare berättar, satsat hårt på glossy magasin det senaste året. En satsning som kommer att fortsätta även i år. Än så länge ligger dock de titlarna på de respektive mediehusens sälljorganisationer.

– Men vår ambition är att vi ska få in fler, säger Alexander Lydecker.

Både Stefan Andersson och Alexander Lydecker efterlyser också en debatt om printmediet.

– Vi har inget forum i dag och vi vill ha mer debatt om print, inte minst från printcheferna på mediebyråerna . Vi vill också ha folks synpunkter på mediet, så att vi kan slå hål på myterna, säger Alexander Lydecker.

King Street Media säger att de inte får prata siffror. Tidigare har de dock sagt att de hoppas på en omsättning på 30 miljoner kronor nästa år.

Martin Schori


Ämnen i artikeln:

Alexander LydeckerImpact

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.