Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

De kan vinna Tidskriftspriset

Publicerad: 14 Oktober 2014, 14:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:26

Filter, Journalisten och Magasinet Arena tävlar om priset "Årets Omslag" på Tidskriftsgalan.


Ämnen i artikeln:

Tidskriftspriset

Nu är nomineringarna till Sveriges Tidskrifters utmärkelse Tidskriftspriset klara. De nominerade presenteras löpande under veckan och än så länge har bara nomineringarna i kategorierna "Årets Omslag, "Årets medierådgivare" och Årets skoltidskrift" offentliggjorts.

Här är samtliga nomineringar med motivering:

 

Nominerade Årets Omslag

Filter nr 39, 2014, Magasinet Filter AB

Motivering: Filter använder matjournalistikens förförelseknep och bygger en bild ur vår kära tradition, svenska blåbär i fintallriken med silversked. Illustrationstrenden tas till en ny nivå. Idén får ta plats, balansen mellan formelementen är god, liksom läsbarheten. Blåbärsfesten kan börja – och krascha med en smäll mitt i magen.

Journalisten nr 3/2014, Journalistförbundet

Motivering: Tidningens tema format gestaltas i ett formatbyte till broadsheet för just detta nummer. Formgivet och typograferat på allra bästa sätt – balanserat och kraftfullt. Effektiv bild förstärker temat och samspelar med rubrik. Så här hade våra dagstidningar kunnat se ut …

Magasinet Arena nr 6/2013, Politikens Arena Medier

Motivering: Det klassiska receptet för omslag – ett ansikte och en stark blick – har vridits och lyfts med svartvitt fotografi och fräckt handritat läppstiftsrosa hjärta. Diskreta innehållspuffar. Enkel typografi. Minimalism som ger maximal effekt.

Jury Årets Omslag: Anders Ahlberg, ledningskonsult Mediemakarna (ordf.), Ulrica Lindblom, försäljnings- och kommunikationschef Linum och Nina Ulmaja, designansvarig Albert Bonniers Förlag.

 

Nominerade Årets Medierådgivare

Annica Axberg, OMD

Anna Fröberg Eriksson, Starcom

Karoline Olsson, Vizeum

Juryn består av Lotta Cederbom, annonsdirektör Aller media, Åsa Olow, KAM-säljare Bonnier Creative, Daniel Hamrin, Creative sales Egmont Publishing, Mike Kolacz, vd Informa och Johan Gahlin, försäljningsdirektör Talentum. Pristagaren utses sedan genom en omröstning bland cirka 350 annonssäljare.

 

Nominerade Årets Skoltidskrift

Cumulus, Åva gymnasium, Täby

Motivering: Tidningen har en proffsig layout med fängslande artiklar som berör, stimulerar och roar. Har fokus på sin egen målgrupp och andra. Riktigt snyggt och kreativt omslag!

Frizon, Vimmerby gymnasium

Motivering: Tidningen håller en hög kvalitet, både på texter och layout. Omslaget har en snygg form och vässade rubriker. Innehållet i tidningen växlar mellan seriösa artiklar och mer lättsmälta populärkulturella jobb med mycket humor – det skapar en härlig mix för en bredare publik. Artikelvinklarna känns genomtänkta och materialet är väl genomarbetat.

HGY Magazine, Huddingegymnasiet

Motivering: Tidningen har ett bultande hjärta och en önskan om att gå nära. Jobben utgår därför från läsarnas synvinkel och sätts i relation till skolans och elevernas verklighet. En kreativ bildbehandling förhöjer känslan av ”vår skolas” tidning.

Jury Årets Skoltidskrift: Linda Öhrn Lernström, chefredaktör Mama/Family Living (ordf.), Annina Adolfsson, KAM Postnord Sverige AB och Emilie Johansson, förbundsorganisatör, Ung Media.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Tidskriftspriset

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.