Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

De kan vinna Årets dagstidning 2017

Nerikes Allehanda, Västerbottens-Kuriren och Dagens Nyheter tävlar om titeln "Årets dagstidning".

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 20 Februari 2017, 09:37
Uppdaterad: 04 April 2017, 12:02

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Totalt tävlar 18 tidningar och mediehus om priser i Årets dagstidning 2017.

Vinnarna i de sex olika tävlingsklasserna presenteras den 4 april under medieorganisationen TU – Medier i Sveriges bransch- och festdag på Berns salonger i Stockholm.

– Årets nominerade visar verkligen på bredden och hur mycket intressant och spännande det görs i branschen. Lite extra roligt är det att vår nya klass Årets Ljud & Bild lockar så många kvalificerade bidrag, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige, i ett pressmeddelande.

Årets dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och är öppen för alla landets mediehus.

Nomineringar Årets dagstidning – Helhetspriset

Nerikes AllehandaI en global 24:7-omgivning lyckas NA bli en oumbärlig plattform för läsarna och de lokala annonsörerna. Nytänkande ansiktslyftning visar på mod att satsa på print både prenumererad och gratis.  Den digitala affären skördar ekonomisk framgång. Den rörliga bilden drar miljonpublik. Närheten till den politiska debatten gynnar demokratin och journalistiken som täcker såväl det egna kvarteret som världen. Sammantaget blir 2016 året när förändrat arbetssätt och teknisk innovation visar att både publiken och NA bryr sig.

Västerbottens-KurirenVästerbottens-Kuriren visar att ensam är stark och modig och når nu ett avundsvärt starkt resultat både ekonomiskt och publikt. Strategiskt och envist strävande gör att tidningen 2016 tar matchen med de stora om digital räckvidd och digital prenumeration, utan att någonsin tappa sitt lokala fokus. VK vågar göra lokala granskningar, till exempel av nazismen, satsar på teknisk utveckling och får Västerbottens näringsliv att hänga på Affärsliv24.

Dagens NyheterDagens Nyheter visar 2016 att mitt i livet-läsarna visst väljer att läsa kvalificerad granskning - och även betala för den. Digitala prenumerationer från läsare i hela landet har blivit en frodigt växande vardaglighet. Flerstegssatsningar, inte minst på nya redaktionella medarbetare och innovativa format, har under det gångna året fört upp DN på en högre nivå som inte bara är en virtuell verklighet utan en riktigt bra affär.

Jury Helhetspriset 2017:

  • Ordförande: Kerstin Brunnberg, tidigare vd Sveriges Radio
  • Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden
  • Cecilia Beck-Friis, vd Rayvr
  • Niclas Breimar, vd och rektor Poppius journalistskola
  • Daniel Collin, vd mediebyrån MEC
  • Claes de Faire, vd Fokus
  • Unn Edberg, vice vd Chef, ordf Sveriges Tidskrifter
  • Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer
  • Eva Hamilton, tidigare vd Sveriges Television
  • Lena Larsson, vd BBGruppen, tidigare vd för Stampen local media
  • Anna Rastner, programchef Bonnier broadcasting
  • Frippe Stenberg, varumärkesdirektör Scandic
  • Frida Åberg, Client Service Director på mediebyrån PHD

– Bidragen 2016 är ett utsnitt ur verkligheten som gör mig hoppfull. Det ser ut som det kan bli ett vinn vinn-race mellan journalistik, demokrati och affärer, säger juryordförande Kerstin Brunnberg, i en kommentar.

Nomineringar Årets redaktion

Aftonbladet gräv med digital storyMedan andra redaktioner är stolta över ett eller ett par grävjobb med rejält genomslag per år, presterar Aftonbladets grävredaktion tiofalt, som skandalen i Kommunal, Det svenska hatet, Miljardnotan och Egor Putilov-affären. Aftonbladet ligger längst fram i att utveckla såväl researchmetoderna som den digitala presentationen, vilket belönats såväl av publiken som av branschkollegor. I centrum för framgångarna står en liten kärna journalister som förenar traditionellt grävande med dataanalys och nyskapande berättarformat.

Nerikes AllehandaNär branschen skakas om av nya ekonomiska förutsättningar och den egna organisationen måste förändras så förmår NA:s redaktion att utveckla nya produkter, format och arbetsmetoder. I dialog med läsarna och nära säljavdelningarna skapas, med bibehållen integritet, ett engagerande och modigt innehåll som gör skillnad. På NA jobbar alla reportrar med text, stillbild, video och livesändningar, såväl snabbt som fördjupande. Och de når ut, bredare än någonsin.

Västerbottens-KurirenMed kvalitetsjournalistik i fokus har VK utvecklat berättandet på de digitala plattformarna och nått en unik räckvidd och position i spridningsområdet. Satsningar på kommunal bevakning i hela sin omfattande geografi, resurskrävande gräv och anpassad journalistik för olika målgrupper engagerar hela deras publik. Det har lett till framgångar i såväl de digitala formaten som i det traditionella pappret. Publicistiken gör att VK står stark.

Nomineringar Årets ljud och bild

Expressen TVVid stora händelser är Expressen gång på gång nyhetsledande i tv-formatet. Redaktionen fokuserar och kraftsamlar såväl vid stora publikevenemang som i dramatiska skeenden, och ligger långt fram i teknik och berättargrepp. Det är kvällstidningens adelsmärke, att snabbt göra det komplexa begripligt, i en ny tappning.

KITKIT:s redaktion har utvecklat en ny form för videoberättandet i sociala medier. Deras effektiva format, i tid, tydlighet och träffsäkerhet har inspirerat andra medier och lett till en rad efterföljare. Deras sätt att använda big data som bas för att skapa kvalitativ social video imponerar.

Mittmedias live-tv-nav

Hur får man 550 reportrar utspridda på redaktioner från Mälardalen till Jämtland att producera kvalitativ live-tv? MittMedias lösning med ett tv-nav har gjort det inte bara möjligt utan också framgångsrikt. Reportrarna är snabbt på plats, och i sändning, när det händer.

Jury Årets redaktion och Årets ljud och bild:

  • Ordförande: Anders Ahlberg, tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden
  • Unn Edberg, vice vd Chef, ordf Sveriges Tidskrifter
  • Niclas Breimar, vd och rektor Poppius journalistskola
  • Lena Larsson, vd BBGruppen, tidigare vd för Stampen local media

Nomineringar Årets affär

Bonnier news brand studioGenom att proffsigt guida kunderna i dagens snårskog av marknadsföringskanaler, har Bonnier News Brand Studio med ett kraftfullt driv och ett nära samarbete med tre olika redaktioner, tagit en position som ledande aktör bland nytänkande innovations- och konceptavdelningar.

Mittmedias digitala produktutvecklingsgruppMed en stark tilltro till innehållet som säljande kraft, har MittMedias digitala produktutvecklingsgrupp i ett rasande tempo förflyttat sig från klickjakt till avancerad dataanalys av vad läsarna faktiskt vill ha och är beredda att betala för och på så sätt lagt grundbulten till den nya betalda affären online.

HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stadGenom att våga satsa på ett okonventionellt och nära samarbete med den part har som man samtidigt är satt att granska, har HD/Sydsvenskan hittat ett lönsamt och skalbart sätt att använda och stärka sin position som viktigaste digitala aktören lokalt .

Årets kampanj

Bonnier news brand studio och MazdaGenom nya kreativa annonsformat som tar oss från insidan och ut och spännande interaktiva lösningar, har Bonnier news brand studio lyckats skapa en nyfikenhet, inspiration och inte minst ett 20 gånger högre engagemang än kundens tidigare kampanjer.

KIT och RFSL:s kampanj "Ta steget"För att våga tala om det svåra krävs mod och nyfikenhet. Men hur når man genom bruset med ett stigmatiserat ämne? Med hjälp av data, en varm tonalitet och en tydlig avsikt att informera har kampanjen levererat långt över förväntningarna.

HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stadGenom att ta native advertising till en ny nivå, med ett djupgående samarbete med kunden där respekten för den redaktionella integriteten varit avgörande, har HD/Sydsvenskan initierat ett oväntat samarbete med en part som samtidigt utsätts för granskning.

Jury Årets affär och Årets kampanj:

  • Ordförande: Anna Rastner, programchef Bonnier broadcasting
  • Anders Ericson, vd Sveriges annonsörer
  • Frippe Stenberg, varumärkesdirektör Scandic
  • Frida Åberg, client service director på mediebyrån PHD

Nomineringar Årets idé

DN.VRMed marknadsledarskap kommer ansvar och med virtual reality kommer helt nya möjligheter. VR ger möjlighet att närvara där det händer och har potential att bli nästa generations journalistiska plattform. Genom att sprida detta nya berättarformat till en bredare publik tar DN just det där ansvaret som bara en marknadsledare gör.

Mobile Stories ”Vem ska jag tro på?” sjöng Thomas DiLeva på 80-talet. Ja, hur vet man det när man växer upp i en tid av alternativa fakta, klickjakt och en utspridd avsaknad av källkritik? Mobile Stories hjälper med sin nya mediekanal unga att ta större ansvar i samhällsdebatten genom att praktisera och lära sig grundläggande kunskaper om journalistik. Ett viktigt och angeläget initiativ i dessa tider.

Klackspark.comMed en Klackspark och textroboten Rosalinda utvidgar Östgöta Media gränserna för vad som är möjligt att bevaka. Annars okända historier samt personer lyfts fram och får spridning på ett helt nytt sätt och begreppet robotjournalistik blev plötsligt både mer mänskligt och underhållande.

Jury Årets idé:

  • Ordförande: Cecilia Beck-Friis, vd Rayvr
  • Daniel Collin, vd mediebyrån MEC
  • Claes de Faire, vd Fokus
  • Eva Hamilton, tidigare vd Sveriges Television

Ämnen i artikeln:

Årets Dagstidning

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.