Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

De har köpt mest reklam hittills i år

Sveriges 20 största annonsörer har köpt reklam för 4 miljarder kronor under första halvåret 2015.


Publicerad 2015-07-24 07:36
Uppdaterad 2015-12-06 11:55

Ämnen i artikeln:

ICA

Dela artikeln:

Medieinvesteringarna under perioden januari-juni i år landar på totalt 4 094 946 000 kronor brutto, enligt Sifo reklammätningar som kartlägger investeringarna i traditionella mediekanaler (ej internet). Dock saknas investeringar i direktreklam, både adresserad och oadresserad för juni månad.

Jämfört med samma period förra året, då direktreklam är inräknat för hela perioden, är det en minskning med 18, 4 procent. Bara tre av 20 annonsörer har ökat sina medieköp under perioden.

Den annonsör som köpt mest reklam hittills i år är Ica. Mellan januari och juni har dagligvarujätten investerat 534 miljoner kronor i medieköp. Största medieslag, enligt Sifos siffror, är landsortspress med 168 miljoner kronor och oadresserad direktreklam med 141 miljoner kronor.

Även tv fortsätter att vara ett viktigt medieslag för Ica. Hittills i år har Ica köpt tv-reklam för 97 miljoner kronor brutto, vilket är en ökning med 4,9 procent från samma period i fjol. Även utomhus ökar Ica sina medieinvesteringar. Populärpress är dock den kategori där dagligvarujätten ökat sina medieinvesteringar mest: med 575 procent, till 2,3 miljoner kronor.

Också Coop, som är Sveriges näst största annonsör, har ökat sina reklamköp i populärpress, men utomhuskategorin har ökat mest jämfört med 2014. Hittills har Coop lagt 12,9 miljoner kronor brutto på utomhusreklam, vilket är en ökning med 129 procent från i fjol.

Liksom för Ica är landsortspress och oadresserad direktreklam de största medieslagen. Mellan januari och juni i år investerade Coop 92 miljoner kronor i landsortspress. Totalt har dagligvarukedjan köpt reklam för 308 miljoner kronor brutto.

De tre annonsörer som går mot strömmen och ökar sina investeringar jämfört med i fjol är Ikea, Mio och Procter & Gamble. Ikea har ökat sina investeringar med hela 38,8 procent, till 206 miljoner kronor brutto. Största ökningen har skett i storstad morgon, landsortspress och i kvällspress.

Alla siffror från Sifo är brutto, vilket innebär att de ej speglar rabatter. Från och med årsskiftet har Sifo ändrat sin mätmetod för tv, vilket tros ha haft effekt på siffrorna. Eventuella minskningar i tv tros snarare vara en följd av den ändrade mätmetoden än en verklig minskning.

Sveriges 20 största annonsörer – så många miljoner köpte de reklam för januari-juni.

Annonsör 2014 2015 Diff% 2015 ICA 587,4 534,3 -9 COOP 326,7 308 -5,7 UNILEVER SVERIGE 380,9 297,3 -22 TELIA 292,8 289,5 -1,1 PROCTER & GAMBLE 194,1 225,9 16,4 IKEA 148,5 206,2 38,8 ELGIGANTEN 289,4 197,7 -31,7 VOLVO 191,4 189,8 -0,9 ARLA FOODS 270 187,4 -30,6 TELE2 214,9 181,7 -15,4 TELENOR 241 179,3 -25,6 TRE 209,3 158,9 -24,1 VOLKSWAGEN SVENSKA 191,7 158,1 -17,5 MIO 146,7 156,6 6,7 SVENSKA SPEL 308,6 144,9 -53 MC DONALDS 206,4 144,2 -30,2 WILLYS 161,1 139,2 -13,6 L OREAL SWEDEN 283 138,7 -51 BETSSON 158,1 129,2 -18,3 UNIBET 212,7 127,1 -40,2 Total 5015,5 4094,9 -18,4

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.