Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag21.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"De första månaderna har varit utmanande"

Publicerad: 10 april 2013, 11:22
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:49

Det första kvartalet blev tufft för de traditionella medieslagen. Nu kommenterar flera mediechefer den nattsvarta rapporten från Sveriges Mediebyråer.


Den senaste Mediebyråbarometern från Sveriges Mediebyråer är deppig läsning.

Totalt köpte de svenska mediebyråerna medieutrymme för 1,1 miljarder kronor under mars, vilket är en minskning med 11 procent jämfört med året innan.

Och tappet gäller alla medier – utom bio och internet.

Störst tapp står printmedierna för. Under det första kvartalet 2013 minskade mediebyråernas köp i landsortspressen med hela 27,3 procent jämfört med första kvartalet 2012. Medieköpen under mars minskade samtidigt med 32,5 procent jämfört med året innan.

Boine Gepertz, avgående vd för det Stampen-ägda Mediebolaget Västkusten, som bland annat ger ut Hallandsposten och Hallands Nyheter, vill tona ner betydelsen av rapporten.

Samtidigt medger han att läget är dystert.

– Det är viktigt att poängtera att mediebyråerna bara står för 25-30 procent av vår annonsförsäljning. Huvuddelen sker lokalt till kund. Men visst har det första kvartalet börjat svagt, säger han till Dagens Media.

Han menar att det känsliga konjunkturläget är en betydande anledning till varför medieköparna är mer försiktiga.

– Men det finns strukturella inslag i det också. Sedan har vi också det här med eurokrisen, vilket jag tror påverkar viljan att investera i reklam.

Hur mycket har försäljningen minskat?

– Det kan jag tyvärr inte kommunicera.

Hur allvarligt är läget?

– Det är en svag start på året, så är det ju. Den utveckling som vi såg under hösten har fortsatt in på det här året.

Kommer vi att fortsätta få ta del av de här dystra rapporterna?

– Jag tror att det successivt kommer att bli bättre. Dels för att vi möter riktigt dåliga jämförelsetal nu. De kommer att bli lättare att slå.

Boine Gepertz poängterar också att tappet inte bara drabbar dagspressen. Under mars minskade medieköpen via Sveriges Mediebyråer med 8 procent i tv. Under det första kvartalet låg tappet för tv i sin tur på hela 15 procent.

– Vår största konkurrent är lokal-tv och det här drabbar även dem. Dessutom borde de få ännu mer problem i takt med de ändrade tv-vanorna där vanlig tv väljs bort.

Hur jobbar ni med de här frågorna?

– Vi jobbar hela tiden med att försöka tydliggöra våra erbjudanden så att vi kan hjälp annonsörerna att nå ut med sina budskap på bästa sätt. Vi jobbar också mycket med att bearbeta mediebyråerna gemensamt genom vårt annonspaket Mediekompaniet.

Även för storstadspressen har det blivit ett svart första kvartal. Totalt minskade medieköpen med hela 19 procent jämfört med samma period året innan.

Göteborgs-Postens annonsdirektör Fredrik Dobber vill även han tona ned allvaret.

– Sifforna från Sveriges Mediebyråers barometer visar ju bara en del av de investeringar som totalt görs i våra medier då många kunder är direktköpande. Men visst har de första månaderna på året som vanligt varit utmanande då många förhandlingar skall stängas, säger han till Dagens Media.

Fredrik Dobber menar även han att dagspressen går mot ljusare tider.

– Många av de förhandlingar som ger en ryckighet i investeringarna under första kvartalet är nu klarar och jag kan se ett ökat tempo på affärerna.

Precis som för Mediabolaget Västkusten ökar reklamköpen i GP:s digitala kanaler.

– Vi fortsätter ständigt att utveckla vårt erbjudande både i print och digitalt. Nyligen släppte vi ju bland annat en Håkan Hellström sajt och vi lanserar också en veckovis motorbilaga inom kort.

Även för utomhusbolagen blev första kvartalet tufft med ett tapp på 9,7 procent. Men på JCDecaux hävdar man att man inte märkt av tappet.

– Nej vi har inte det, vi har ökat första kvartalet. Jag tror mycket att det beror på att vi paketerat om vår serie och produkt. Vi har lanserat nya serien ”big size”, ett storformat. Det är en premiumprodukt som lyckats.

Är du orolig för att det minskat generellt för utomhus?

– Nej det är jag inte orolig för, men det kan svänga ganska fort.

Vad tror du om andra kvartalet?

– Det har startat bra, vi får se hur det blir med sommaren, vi har kollat på olika paketlösningar. Maj ser bra ut.

Dante Thomsen

Sebastian Parkkila

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.