Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Därför startar Metro nytt Twitter-konto

Publicerad: 18 Januari 2018, 13:07
Uppdaterad: 18 Januari 2018, 13:07

Metros redaktion på Regeringsgatan. Foto: Janne Naess

Metro startar Twitter-kontot @metro_nyheter för att tydligt särskilja redaktionens innehåll från det marknadsavdelningen och ägarna twittrar ut.


Gratistidningen Metro har skapat ett nytt Twitter-konto med namnet @metro_nyheter. Det nya kontot styrs enbart av redaktionen och det tidigare kontot @metrosverige kommer fortsätta att skötas helt och hållet av ägare och marknadsavdelning.

Bakgrunden till det nya kontot är att läsarna tydligt ska veta vad som twittras ut av bara redaktionen, då kontot @metrosverige även har sköts av den kommersiella delen av tidningen. Det skriver Metro själva i en artikel på den egna sajten.

"Vi märkte att det fanns risk för en osund blandning när kanalen inte enbart var redaktionell. Eftersom Metros publicistiska trovärdighet är oerhört viktig för vårt arbete blev det också viktigt att göra den här uppdelningen", säger Metros tf chefredaktör Henrik Ek till tidningen.

Tidningen Metros trovärdighet och oberoende ställdes på sin spets under förra året efter att den nya ägaren Mats Qviberg i en intervju  benämnde en av tidningens krönikörer som "en typisk stalinist som vi borde bli av med". Efter hans uttalande valde flera medarbetare att lämna tidningen och fler tunga samarbetspartners valde eller övervägde att bryta sina samarbeten med tidningen.

Pressen blev till slut för stor och Mats Qviberg sålde senare sitt innehav i Metro och Realtid för ynka 1 krona.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.