Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Därför satsar Sydsvenskan på poddradio

Publicerad: 29 januari 2013, 05:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:57

Med podcasten "Snacket" vill Sydsvenskan få fler att betala. För dagensmedia.se berättar tidningens politiska redaktör Heidi Avellan om den nya satsningen.


Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

– Syftet är att ge våra läsare en inblick i vad vi pratar om kring fikabordet, säger Heidi Avellan, politisk redaktör på Sydsvenskan och initiativtagare till podden "Snacket".

Som inbiten radiolyssnare med ena örat ständigt uppkopplat mot P1 värdesätter hon känslan av intimitet och äkthet som medieformen erbjuder.

I pilotavsnittet diskuterar Joakim Palmkvist, Rakel Chukri och Heidi Avellan bland annat "galainflation" och föräldramöten.

Vad kommer vi mer att få höra i Snacket?

– Det vet vi inte, och det är det som gör det så spännande. När vi möts tre personer kommer alla att ha med sig en fråga som man vill tala om, säger Heidi Avellan.

Podden är en del i Sydsvenskans införande av en betalvägg som är på gång och kommer att vara på plats inom en snar framtid.

– Vi måste få ett slut på gratisätandet. Det blir spännande att se hur det tas emot. Självklart kan det finnas ett visst motstånd, men jag tror samtidigt att våra prenumeranter kommer att förstå att det är ett sätt att återinföra rimligheten, säger Heidi Avellan.

Efter publiceringen av artikeln hörde Heidi Avellan av sig med följande kommentarer:

1. Betalvägg?

Som jag sa i intervjun jobbar vi på ett "betaldraperi", en mjuk betalvägg. Som reporter för en branschtidning förstår du säkert skillnaden mellan en betalvägg och möjligheten att läsa 20 artiklar per månad gratis.

2. "Med podcasten 'Snacket' vill Sydsvenskan få fler att betala."?

Vi ska ha mycket mer material på vår webb framöver och podden ska ses som en del av denna ambition. Men att Sydsvenskan just med den vill "få fler att betala" framstår som förmätet och ganska korkat. Och lyckligtvis alltså inte korrekt. Tanken med podden är att ta vara på relationen till våra läsare och ge dem en inblick i vilka vi är och hur vi snackar på tidningen.

3. "Vi måste få ett slut på gratisätandet."

Det jag sa i intervjun var att alla tidningar på sikt måste få betalt för det journalistiska arbetet för att kunna fortsätta att komma ut. Till skillnad från public service behöver vi en finansiering, som hittills kommit från antingen annonser eller prenumerationer. Annonsaffären på nätet kompenserar som känt inte ännu för bortfallet i print. Att våra betalande prenumeranter då får tillgång till mer material än de som inte betalar för Sydsvenskan är självklart för oss.

Men ja, ordet "gratisätande" är mitt. Det står jag för.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Sydsvenskan

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.