söndag24 september

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Därför lämnar Dan Morén DN

Publicerad: 22 september 2015, 09:18

Annonsdirektören Dan Morén om varför han slutar på DN – och om planerna för sitt nya säljbolag.

Ämnen i artikeln:

Dan MorénDagens NyheterDagspress

EW

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Dan Morén tog över som annonsdirektör på Dagens Nyheter 2011. Dessförinnan var han vd för Citypaketet.

När Bonniers stora omorganisation på säljsidan presenterades under tisdagsmorgonen stod det klart att han inte blir kvar på Dagens Nyheter.

Istället ska Dan Morén bygga upp det egna säljbolaget ”Nerom annonsförsäljning”, som i sin tur ska hantera en rad uppdrag för Dagens Nyheter och Dagens Industri.

Enligt Dan Morén föddes idén när Bonnier news tidigare i år tog beslut om att eftertextannonserna skulle läggas ut på en extern part.

Han kom då själv med förslaget till Bonnier news-chefen Gunilla Herlitz och Henrik Stangel.

– Jag ställde frågan till Gunilla och Henrik i somras och fick god respons tillbaka, säger Dan Morén till Dagens Media.

Han lämnar nu Dagens Nyheter efter fyra år som annonsdirektör.

– När vi tittade på hur vi skulle organisera oss framåt såg jag en större utmaning i att bygga ett eget bolag.

Bonnier tar inget delägarskap i säljbolaget utan det ägs initialt till 100 procent av Dan Morén.

– I ingångsskedet blir jag ensam ägare. Men vissa nyckelpersoner kan säkerligen komma att bli delägare. Däremot kommer bolaget inte att vara delägt av Bonnier.

Som Dagens Media tidigare i dag har rapporterat väntas en del av Bonnier news befintliga säljstyrka erbjudas anställning i Nerom annonsförsäljning.

Dan Morén uppskattar att ”ett tjugotal” säljare kommer att hämtas från tidningarna.

– Vi kommer även att anställa 10-12 personer extern, säger han.

Är säljbolaget vigt åt att jobba för DI och DN, eller kommer ni att jaga andra kunder?

– Initialt kommer bolaget att vara dedikerat åt dessa kunder, men dörren är inte stängd för andra kunder framförallt inom Bonniersfären.

Namnet ”Nerom” är ju ditt efternamn baklänges, kunde du inte komma på något annat?

– Jag har vänt och vridit på det där, och väldigt många namn som kändes logiska var upptagna. Jag tycker att det är kul att namnet är personifierat, men inte mitt riktiga namn. Nerom annonsförsäljning är ett bra namn. När vi ringer kunder gör vi ju det i egenskap av att vi säljer för DN och DI, så vad grundbolaget heter är inte lika viktigt.

Konkret ska Nerom annonsförsäljning hantera eftertextmarknaden (bland annat plats-, bostads-, nöjes-, privat-, motorannonsering) för DN samt platsannonseringen i DI. Bolaget ska även hantera försäljningen av bilagor för båda tidningarna.

LÄS ÄVEN:

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev