Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

"Därför behövs en ny mediebyrå"

Publicerad: 8 November 2016, 06:00
Uppdaterad: 8 November 2016, 08:47

Tidigare Vizeum-medarbetare startar nya mediebyrån Likehouse. "Vi vill jobba närmare kunderna", säger Carina Kopriwa.


Ämnen i artikeln:

Vizeum

Det är Carina Kopriwa, före detta chef över Insight & Research på Vizeum, som tillsammans med Vizeums tidigare vice vd Ulrika Norin och reklambyrån Haddoks Jan Lönegren nu startar nya mediebyrån Likehouse.

– Vi har alla tre jobbat länge i branschen på stora, internationella mediebyråer och har kompetenser som kompletterar varandra. Nu vill vi jobba med mindre, svenska kunder, för att kunna komma riktigt nära kundens utmaningar och mål, säger Carina Kopriwa.

– Vi har ett brett kontaktnät som vi kan ta in vid behov och kommer att kunna göra allt som en större byrå kan, fortsätter hon.

Likehouse fokus ska ligga på kvalificerad rådgivning, oberoende av kanalval.

– Vi har inga samarbeten som styr oss utan kan agera opartiskt och göra skräddarsydda lösningar för respektive kund.

Varför behövs en mindre byrå?

– Dels finns det ett behov bland mindre kunder som inte är lönsamma för en större byrå. Vi kommer också kunna samarbeta närmare kreativa byråer än vad vi har kunnat göra tidigare.

Likehouse har redan en fot i reklamvärlden, i form av Jan Lönegrens reklamproduktionsbolag Haddok, och kommer att kunna göra mindre reklamuppdrag som komplement till medierådgivningen.

Det innebär också att byrån har några kunder från start som flyttar från Haddok till Likehouse. Ett av dem är Astrid Lindgrens värld, där byrån samarbetar med kreativa byrån Klirr.

– Det är just den typen av samarbeten som vi strävar efter, där vi jobbar nära den kreativa byrån hela vägen från strategi till implementering, säger Carina Kopriwa.

Varför namnet Likehouse?

– Det är dubbelbottnat. Vi har en fyr som symbol eftersom vi tycker att det är så media ska fungera, som ett sätt att få ut budskapet. Samtidigt vill vi vara likeable och visa att vi har ett passionerat intresse av det vi håller på med. Kunden ska känna vårt personliga engagemang.


Ämnen i artikeln:

Vizeum

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev