Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Daniel Sandström: ”Jag älskar Sydsvenskan”

Publicerad: 16 November 2012, 13:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

Daniel Sandström lämnar Sydsvenskan efter elva år på tidningen och efter snart fem år som chefredaktör. Men något nytt jobb har Daniel Sandström ännu inte, berättar han för dagensmedia.se.


Ämnen i artikeln:

Lars DahménDaniel SandströmSydsvenskan

Daniel Sandström lämnar rollen som chefredaktör och ansvarig utgivare vid årsskiftet

– Det är ett fantastiskt jobb, men också ett krävande jobb. Ska man göra det bra så ska man ge allt och vara maximalt engagerad, men det finns en bortre gräns. Jag har redan tidigare varit tydlig mot ägarna att efter att vi har sanerat ekonomin och gjort om tidningen så är det ett bra läge att lösa ledningsfrågan, säger Daniel Sandström.

Men något nytt jobb att gå till har han inte.

– Jag har inte varit ute och sökt jobb, utan har haft fullt fokus på att avsluta det här. Men jag kommer säkert att fortsätta att jobba med medier, kultur och information. Jag var ju kulturchef tidigare och saknar att skriva.

Hur känns det att sluta?

– Det känns både vemodigt och spännande. Jag har ju varit på Sydsvenskan så länge och då finns det risk att man blir nostalgisk över hur en redaktion ska vara, men när det gäller förändring ska man inte titta bakåt.

– Nästa år ska Sydsvenskan flytta till nya lokaler och arbeta på ett nytt sätt så därför är det också ett bra läge att lämna. Men tidningen kommer alltid att vara en del av mig – jag älskar Sydsvenskan.

Lars Dahmén har föreslagits som publisher – hur ser du på att man slår ihop rollerna som chefredaktör och vd?

– I det här läget, när branschen står inför stora strukturella förändringar, är det en bra lösning. Då är det viktigt att den ena handen vet vad den andra gör. Men man ska alltid vara vaksam för att inte prioritera fel när det gäller publicistiken.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.