Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Daniel Collin: "Dagspressen måste göra någonting radikalt annorlunda"

Publicerad: 15 September 2015, 12:10
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:51

Ramona Reander Buckholt, Mindshare, Daniel Collin, MEC och Ulrika Jangblad, OMD, ger sin syn på det fortsatta annonraset för dagspressen.


Ämnen i artikeln:

IRM

Raset för annonseringen i tryckt dagspress fortsätter.

Tappet under andra kvartalet i år var större än förväntat, enligt IRM. Den tryckta dagspressen rasade då med 13,8 procent, jämfört med samma period ifjol. Minskningen är därmed större än under 2014.

Daniel Collin, vd på mediebyrån MEC, säger till Dagens Media att dagspressen misslyckats med att övertyga köparna om värdet av sin kanal.

– De klarar tyvärr inte av att ändra på uppfattningen att man inte når lika många genom printprodukterna som man gör digitalt. Dagspressen tappar mer i annonsering än de förtjänar i förhållande till räckvidd. Det är rätt paradoxalt egentligen, för när det gäller dem som fortfarande läser den tryckta tidningen är en annons där ofta väldigt effektiv. Ändå är det mobilen som uppfattas som den kanal alla borde satsa på och där annonsörer investerar mest just nu.

Daniel Collin är tveksam till om dagspressen kan komma tillbaka, men tror att vad som i så fall krävs är att de skakar av sig den gamla bilden av sig själva.

– Jag tror att dagspressen måste göra någonting radikalt annorlunda för att ändra på utvecklingen. Uppenbarligen har det ju inte räckt med de förändringar man gjort hittills. Vad som behövs är att man förändrar den gamla bilden av dagspressen, så att annonsörer och byråer kan börja se dem som ett spännande alternativ till att nå människor.

Vilka förändringar behöver man göra?

– Det är väldigt svårt att svara på, men jag tror att dagspressen skulle tjäna på ökat samarbete med varandra. Just nu upplever jag att samarbetet inom svenska dagspressen tvärt om minskar, att det bildas allt fler grupperingar och att alla försöker lösa problematiken på det sätt de själva tror är bäst.

– Sedan tror jag att lösningen måste bestå av någonting mer än att bara satsa digitalt, för att få grepp om läsarna igen. Man ska komma ihåg att dagspressen har någonting i grunden viktigt för samhället, de har ett helt annat journalistiskt perspektiv och tar ett större journalistiskt ansvar än de flesta av de digitala aktörerna.

Ramona Reander Buckholt, printansvarig på mediebyrån Mindshare, menar att vad det handlar om är en naturlig utveckling som följer marknaden och att det problematiska just nu är att man har svårt att fånga upp de intäkter man förlorar i papperstidningen.

– Vi är inne i en digitalisering som bara kommer att fortsätta. Det leder bland annat till att läsarbeteendet förändras, på samma sätt som det linjära tv-tittandet har gjort det i och med möjligheten att titta på rörligt på flera plattformar, när man själv vill. Jag tycker att det är en spännande utveckling som för med sig enorma möjligheter.

Ramona Reander Buckholt menar vidare att det inte får glömmas att även om dagspressen just nu tappar, så tappar den från väldigt höga nivåer.

– Vi är ett läsarland och de flesta av oss är uppvuxna med prenumererad morgontidning. Visst innebär utvecklingen just nu en utmaning för publicisterna, men det finns egentligen ingenting konstigt med det. Jag tror nog att de gör så gott de kan.

Är dagspressen för dåliga på att sälja sina printprodukter?

– Jag tror inte att de är för dåliga, det handlar bara om att det är så här marknaden ser ut just nu. För mediehusen idag är det 360-graders försäljning som gäller och inte enbart ett medieslag för sig. Det är där jag tror framtiden ligger, de måste fortsätta sälja mediehuset som helhet. 

Ulrika Jangblad, printchef på kommunikationsbyrån OMD, håller med om att det handlar om förändrade förutsättningar och att digitaliseringen påverkar beteendet hos konsumenterna.

– Det förändrade konsumentbeteendet gör att vi som köpare måste omfördela våra investeringar och vara närvarande på många fler plattformar än för några år sedan.

Även Ulrika Jangblad poängterar att trots att dagspressen just nu tappar i räckvidd, forsätter den att ha en räckvidd som många andra medier skulle vara tacksamma för.

– Dagspressen har haft lite dåligt självförtroende de senaste åren, men nu tycker jag mig se en uppgående trend och att man jobbar med att hitta styrkan i mediet.

Vad behöver dagspressen göra mer för att komma tillbaka?

– Jag tror att den måste hitta sin nya roll i medielandskapet. För att hitta en lönsamhet behöver man anpassa sin kostym efter de nya förutsättningarna. Sedan handlar det ju också om vad man definierar som dagspress, det är ju inte bara den tryckta produkten, många har ändå lyckats hämta igen de intäkter de tappat i pappret digitalt och vill säkert inte alls hålla med om ett ras. Om vi tittar räckviddsmässigt på orter ute i landet står ju lokaltidningarna starkt kvar trots att de inte satsar så mycket digitalt. Här har man inte ett problem med tapp av räckvidd utan snarare intäkter.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.