Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Dåligt av Expressen"

Publicerad: 25 maj 2009, 08:16
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:36

Expressen intervjuade fel kvinna till dagens toppstory. Tidningens chefredaktör Thomas Mattsson lägger sig platt.


- Vi har förväxlat en person med Wanja Lundby-Wedin. Vi har talat med den här personen och uppfattat det som att hon är Wanja Lundby-Wedin. Hon är ganska lik henne, säger Thomas Mattsson.

Vad kommer ni att göra för att rätta till det?

- Jag har talat med kvinnan och bett henne om ursäkt. Vi har talat med LO och jag söker Wanja Lundby-Wedin. Jag har också bett om ursäkt på Expressen.se nu och kommer att be om ursäkt i tidningen imorgon.

Såg du själv bilderna innan de gick i tryck?

- Jag får se nästan alla bilder före de går tryck. Det var först på förmiddagen i dag som vi kom på att vi gjorde fel.

Så du trodde det var Wanja?

- Ja.

Hur uppdagades det hela?

- Vi fick ett tips från Socialdemokraterna som sa att det eventuellt inte var Wanja på bilden.

Hur fick ni tag på kvinnan?

- Det ser jag ingen anledning till att gå in på. Det viktigaste är att vi gjorde fel och vi ber om ursäkt.

Enligt Thomas Mattsson väntade tidningens medarbetare på Wanja Lundby-Wedin utanför hennes bostad. När kvinnan så småningom anlände förväxlades hon med LO-chefen.

- Det här är, ett, dåligt av Expressen, två, tråkigt för de båda kvinnorna men, tre, Expressens granskning av frågan är viktig och kommer att fortsätta.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.