Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Dagstidningen står fortsatt stark

Publicerad: 1 Juni 2020, 06:42

Läsarna i åldrarna 65–79 anser ännu att papperstidningen är att föredra. Det visar 2019 års Mediebarometer, som gjorts av Nordicom vid Göteborgs universitet.

Två av tre svenskar läste en dagstidning en genomsnittlig dag i fjol. Vanligast är att läsa den digitalt, men äldre föredrar fortfarande papperstidningen. Det visar 2019 års Mediebarometer.


Ämnen i artikeln:

Nordicom

64 procent av svenskarna i åldrarna 9–79 år läste en dagstidning en genomsnittlig dag 2019. Det visar 2019 års Mediebarometer, som gjorts av Nordicom vid Göteborgs universitet. Mest populärt är det i åldersgruppen 65 till 79 år. De föredrar också papper framför digitalt, till skillnad från övriga åldersgrupper.

− På samma sätt som för i princip alla medier finns det i dag stora skillnader i användningen mellan olika åldersgrupper. För dagspressen kvarstår den stora utmaningen i att också locka till sig de yngre medieanvändarna, samtidigt som man inte har råd att tappa de äldre. Detsamma gäller för public service, säger Jonas Ohlsson, medieforskare och föreståndare vid Nordicom.

Tittar man bredare framgår det att rörlig bild är det som konsumeras mest. Tittandet på tablålagd eller strömmad tv, webb-tv, videoklipp på nätet eller inspelad film en vanlig genomsnittlig dag uppgick till 90 procent av befolkningen. 

Så många som 79 procent använder också sociala medier en vanlig dag och 73 procent lyssnade på radio.

− Strömmad tv, med Netflix i täten, närmar sig snabbt linjär tv när det gäller den dagliga räckvidden hos befolkningen som helhet. Bland unga vuxna är det dock videodelningstjänsten Youtube som är den mest populära plattformen för rörlig bild, säger Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Nordicom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.