Gå direkt till textinnehållet
SökKontaktAnnonsera
Prenumerera

Dagspress

Dagspressens nätsälj ökar igen

Även under årets andra kvartal ökade dagspressens annonsintäkter från nätet. Det visar Tidningsutgivarnas Internetbarometer.


Publicerad 2012-09-04 10:09

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:

Annonsintäkterna ökade med 8 procent, jämfört med andra kvartalet i fjol. Det är framför allt landsortstidningarnas nätsälj som står för ökningen, medan storstadstidningarna ligger oförändrade.

Annonsintäkterna för morgonpressen landade på 139 miljoner kronor, varav storstadssajterna stod för 81 miljoner kronor och landsortssajterna för 58 miljoner kronor.

Kvällstidningarnas sajter ingår inte i statistiken som innefattar 60 morgontidningssajter.

– Det här är tredje kvartalet i rad som morgonpressen ökar sina annonsintäkter på nätet. Och även om storstadstidningarna just nu endast lyckas hålla emot och inte öka i konjunkturnedgången så kommer morgontidningssajternas annonsintäkter med den här ökningstakten uppgå till långt över en halv miljard under helåret 2012, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU, i ett pressmeddelande.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.