Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Dagspressens kräftgång fortsätter

Publicerad: 6 Augusti 2009, 04:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:17

Bruttosiffror från Sifo visar att annonsvolymerna krymper för dagspressen. Samtidigt ökar rabatterna - inte minst på grund av att tv-kanalerna sänkte priserna, säger Carats printchef Frida Åberg.


Dagspressen är ett av de medieslag som drabbats hårdast av konjunkturläget. Enligt IRM:s prognos kommer investeringarna i dagspress att stanna på 7 miljarder kronor netto i år. År 2008 var siffran 8,8 miljarder.

Det första kvartalet 2009 minskade dagspressen sin andel av mediekakan från 28,9 till 26,4, enligt IRM.

Enligt siffror från Sifo sålde de 15 största tidningarna i Sverige (inklusive gratistidningar, som alltså inte är med i tidigare nämnda IRM-statistik) annonser för 4,6 miljarder bruttokronor under årets första sex månader.

Det är en minskning på 13 procent - eller 700 miljoner - jämfört med samma period 2008.

Störst tapp står Dagens Industri för (-26 procent) men även Expressen, Sydsvenskan och marknadsledaren Dagens Nyheter har sålt betydligt lägre volymer.

Stockholms Citys siffra visar på en nedgång på 47 procent, men samtidigt har tidningens utgivningstakt förändrats och jämförelsen haltar därmed.

Metro Riks är den enda på listan som inte har backat.

Frida Åberg, printchef på Carat, säger att framför allt morgonpressen försökte hålla fast vid sina priser under årets början.

– Men från februari och mars öppnade de upp och ökade rabatterna, säger hon.

Det gjorde man dels för att annonsörerna avvaktade men också för att tv-kanalerna direkt gick ut och sänkte priserna.

– När morgonpressen faktiskt gjorde tvärtom är det klart att vissa annonsörer hellre lägger pengarna hos de som förstår deras verklighet med mindre budgetar, säger Frida Åberg.

Dagspressens annonsförsäljning, i miljoner bruttokronor, jan-juni 2009 (procentuell förändring jämfört med 2008)

DN 722 (-16)

SMP 623 (-9)

GP 601 (-7)

Aftonbladet 553 (-6)

Sydsvenskan 525 (-16)

SvD 468 (-15)

Mitt-i 347 (-10)

Metro Sthlm 335 (-5)

Expressen 318 (-19)

DI 225 (-26)

Metro Gbg 124 (-1)

Metro Skåne 102 (-6)

City Sthlm 87 (-47)

Metro Riks 83 (2)

KvP 71 (-14)

GT 55 (-14)

City Malmö/Lund 25 (-2)

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.