Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Dagspress kväll gör bottennotering i medieköp under svagt januari

Publicerad: 11 Februari 2020, 08:32

Dagspress kväll, som backar 55 procent i januari, står för den lägsta siffran i Mediebyråbarometerns historia.

Foto: Janne Næss

Reklamköpen minskade i majoriteten av alla mediekategorier i januari. Värst ser det ut för dagspress kväll, som mer än halverade annonsintäkterna.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade under januari med 13,7 procent, relativt samma period 2018. Totalt förmedlades medieköp för 1 miljard svenska kronor under månaden. Det är den svagaste noteringen för en januarimånad sedan 2016. 

Majoriteten av alla mediekategorier minskade reklamförsäljningen. Allra mest, 55 procent, tappade dagspress kväll. Det är den största minskningen som uppmäts i kategorin någonsin.

Bio, utomhus/trafikreklam och radio var de enda tre mediekategorier som ökade under januari med 57,3 procent, 11,2 procent respektive 10,7 procent.

– Samtliga övriga kategorier backade under årets första månad. Vi har under en tid sett att konjunkturen på mediemarknaden är på väg ned och januari blev inget undantag. Den största faktiska minskningen stod tv för med en negativ tillväxt om 17 procent, motsvarande 69 miljoner kronor. Detta kan vara året då annonsörerna på allvar flyttar pengar från linjär-tv till digital rörlig bild. Priserna på tv höjs kraftigt i yngre målgrupper samtidigt som tittandet fortsätter att minska, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Sveriges Mediebyråer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.