Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Dags för DN:s Reklamcup

Publicerad: 23 April 2010, 07:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:53

Juryn är utnämnd, byrån Tackolovs kampanj är klar och DN är ute och pratar med byråerna. I år har tidningen också kryddat upp prispotten med en resa till New York.


DN genomför Reklamcupen, en tävling för printannonser, för sjunde året i rad. Tävlingen genomförs i cupformat under sommaren, med grundomgång, kvarts- och semifinaler tills bara två bidrag återstår i finalen och vinnaren utses. Tackolov har gjort årets kampanj, som består av fotbollar med klubbtryck (läs byråtryck) och sju filmer med dokumentärkänsla. Två filmer ligger redan uppe på sajten dn.se/reklamcupen.

– Reklamcupen är en lika seriös tävling som alla andra reklamtävlingar men vi vill ändå ha glimten i ögat och ett lite lättsammare anslag, säger Kristofer Dalin, projektledare på DN.

Årets jury består av: Henrik Stangel, annonsdirektör på DN; Gunilla Herlitz, vd och chefredaktör DN; Anna Romson, Berghs; Eric Högfeldt, Droga5; Björn Lindén, Eight Communication; Kajsa Arnoldson, Valentin&Byhr och Fredrik Claesson, Ruth.

– Det är spännande med Eric Högfeldt, Kycklingstipendiaten, han sitter i New York och kommer in med sin röst sex timmar efter alla andra. Det är en röst som kan bli väldigt utslagsgivande.

Priset till vinnaren är fem införanden i DN, samt en resa till New York för arbetsgrupp och kund.

– Det är en studieresa. Vi ska hälsa på jurymedlemmen Eric Högfeldt på Droga5 och titta lite på hur den amerikanska reklam- och mediemarknaden fungerar.

Nytt för i år är också att byråerna inte behöver starta upp hela produktionsapparaten för en enda annons. Det är från och med i år tillåtet att tävla med bidrag som är del av en befintlig kampanj som körs under sommaren. Kristofer Dalin är övertygad om att Reklamcupen i år lockar flera bidrag än förra årets 25.

– Vi har ju en gräns på 32 bidrag men vi kommer förmodligen få in fler än så.

 

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.