Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Dagens Samhälle startar karriärsajt

Publicerad: 10 november 2011, 09:51
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:51

Igår vann Dagens Samhälle kategorin ”Årets Innovation” på Tidskriftsdagen för sitt sätt att skilja på webben och pappret. Nästa projekt är en karriärsajt.


Ämnen i artikeln:

Dagens Samhälle

När Dagens Samhälle förra året valde att stänga sin nyhetssajt lyfte många på ögonbrynen. Men åtgärden bröt tidningens långa trend av fallande upplaga och i mars ökade den betalda upplagan för första gången sedan tidningen lanserades 2004.

Så igår fick Mats Edman, vd och ansvarig utgivare för Dagens Samhälle kliva upp på scenen för att ta emot priset för Årets Innovation på Tidskriftsdagen.

– Det är väldigt kul och glädjande, särskilt som jag ser det här priset som det principiellt viktigaste, säger Mats Edman.

Dagens Samhälle har gått igenom stora förändringar det senaste året. Den redaktionella sajten stängdes ner medan en dedikerad debattsajt startades. Debattsajten har nu fått luft under vingarna, enligt Mats Edman, och nu är det dags för nästa projekt – en karriärsajt.

– Vi har sett en trendmässig nedgång för våra platsannonser. Vi säljer för cirka 10 miljoner kronor om året men för ett par tre år sedan låg den summan på 12 miljoner kronor.

Han fortsätter:

– För att ha en bra platsannonsaffär måste man i dag ha ett erbjudande som också fungerar på webben. Det är i hög grad dit affären har flyttat.

Exakt hur den nya karriärsajten ska se ut, eller när den ska lanseras är ännu inte klart.

– Vi vet faktiskt inte ännu. Vi har gjort så många förändringar det senaste året att vi inte har haft tid eller intellektuell förmåga att hitta på något ytterligare.

En sak är Mats Edman i alla fall säker på.

– Om sajten ska ha ett content i form av text så är det snarare så att det materialet ska föda tidningen och inte tvärt om. Allt vi gör på webben ska komplettera tidningen.

Ett annat projekt som ligger lite längre fram i planeringen är att skapa någon form av tjänst kopplade till tidningens researchmaterial.

– Få redaktioner drar fram mer siffror än vi och vi ser en möjlighet att kunna sälja det materialet, det kompletta materialet som vi byggt våra artiklar på, till dem som är intresserade.  

Henrik Widell

Ämnen i artikeln:

Dagens Samhälle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.