Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Dagens Samhälle satsar på temabilagor

Publicerad: 16 Februari 2011, 08:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:21

Den offentliga sektorn upphandlar varor och tjänster för mellan 500-600 miljarder kronor varje år. Det är bakgrunden till att Dagens Samhälle nu startat affärsområdet temabilagor.


Allt från friskolor till det senaste inom avloppsreningsteknik. Det kan Dagens Samhälles nya temabilagor handla om. Tanken är att leverantörerna ska få en helt ny kanal att kommunicera i.

– Det finns ingen annan svensk tidning som når ut till lika många offentliga beslutsfattare som Dagens Samhälle. Vi är helt övertygade om att det finns ett behov av leverantörer och andra som vill kommunicera med den här målgruppen i den här typen av kanal, säger Mats Edman, chefredaktör för Dagens Samhälle och fortsätter:

– Vi ser naturligtvis att det finns en otrolig potential i det här affärsområdet.

För innehåll och form ansvarar TT:s Uppdragsmedia.

– Både TT och Dagens Samhälle är två väldigt seriösa varumärken, vilket förhoppningvis skapar trovärdighet. När vi kom i kontakt med TT såg vi att de var en lysande partner för oss.

Mats Edman ger också en känga till den övriga marknaden för annonsfinansierade bilagor.

– Ser man till det redaktionella innehållet är det ofta under all kritik. Riktigt dåligt. Då vi inte har resurserna för att producera bilagor med hög kvalitét känns det klockrent att göra det här ihop med TT.

Samtidigt pekar han på att det finns en viktig poäng i att det är Uppdragsmedia som ansvarar för temabilagorna.

– Det gör att det finns en gräns mellan Dagens Samhälles redaktionella arbete och de lite mer kommersiella temabilagorna. Vi vill inte sitta i bägge båtarna, vi kör vårt race och så använder vi Uppdragsmedia för bilagorna.

Annonsförsäljningen ska skötas av Informa AB, samma bilag som säljer annonser i Dagens Samhälle.

Den första temabilagan kommer ut i April.

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.