Dagspress
Dagens Media kartlägger mediehusens digitala prenumerationer
Publicerad: 16 februari 2023, 06:45
GP har redan en majoritet digitala prenumeranter, men HD/Sydsvenskan är inte där ännu, skriver Leif Holmkvist. Dagens Media kartlägger mediehusens digitala prenumerationer.
Foto: anilakkus
Kvällspressen är på upploppet, storstadstidningarna är halvvägs och landsortspressen börjar få upp farten i digitaliseringsloppet. Pandemin ökade transformationstakten, men lågkonjunkturen kan slå åt två håll.
Ämnen i artikeln:
AftonbladetExpressenSvenska DagbladetDagens NyheterGöteborgs-PostenSydsvenskanToppnyheter förmiddagLH
Leif Holmkvist
Dagens Media frågar årligen de svenska medieföretagen hur det går med digitaliseringen. I år är de tämligen överens på två punkter: Det går bra, men skulle gå ännu bättre med sänkt moms, helst till noll.
Det går förstås olika bra och olika fort: i Värmland är ungefär var fjärde kund digital, medan Aftonbladet inte ens vill sätta en siffra på den tynande skaran pappersköpare.
DN har kommit längst med transformationen inom morgonpressen med två av tre digitala prenumeranter. Svenskan är troligen lika duktiga, men lämnar på Schibstedmanér inte helt glasklara siffror. GP har redan en majoritet digitala prenumeranter, men HD/Sydsvenskan är inte där ännu.
Att döma av svaren verkar alla nöjda med utvecklingen på senare tid. Det kan bero på att hemmasittandet under pandemin ökade intresset för digitala tjänster. Det fanns tid, pengar över och ökat behov av bra uppkoppling.
Men nu stundar tuffare tider och tunnare hushållsbudgetar. Av svaren att döma verkar mediehusen inte särskilt oroliga för lågkonjunkturen, i vart fall har ingen skruvat ned sina budgetmål för 2023.
Men en lågkonjunktur under ett par år kan slå åt två håll:
Under lågkonjunkturen kommer statens mediestöd att spela stor roll. Alla vill helst ha en nollmoms och väntar spänt på hur regeringen ska hantera frågan om det framtida mediestödet.
I en kommande artikelserie publicerar Dagens Media siffrorna över hur mediehusens digitala abonnemang utvecklas.