Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Dagens Industris vinst rasar

DI investerade tungt i både Di TV och ny teknisk plattform under föregående år, vilket påverkar resultatet berättar Peter Fellman.

Foto: Press

Investeringar i Di TV och it drar ned Dagens Industris resultat som landar på omkring 80 miljoner kronor.


Publicerad 2019-02-18 15:27

Ämnen i artikeln:

Dagens Industri

Dela artikeln:

Rörelseresultatet (EBITA) för Dagens Industri landade 2018 på knappt 80 miljoner kronor. Det är ett rejält tapp jämfört med föregående år då det jämförbara resultatet landade på omkring 100 miljoner kronor 2017, enligt Peter Fellman, chefredaktör på Di. 

LÄS ÄVEN: DN tappar 42 miljoner kronor 

Omsättningen landade i sin tur på knappt 740 miljoner kronor, vilket är en ökning med ”några tiotals miljoner”, enligt Peter Fellman. 

Resultatet påverkas främst av två saker: investeringar i Di TV och på it-sidan, förklarar Peter Fellman. 

– Vi har investerar tungt för att sätta Di TV på kartan, och det har vi verkligen gjort. Men det har gjort att resultat dragits ned med ungefär 15 miljoner kronor. Resultatet har också dragits ned av investeringar i utveckling och teknik, säger han till Dagens Media och fortsätter:

– Tar man bort de extra it-satsningarna och investeringarna i Di TV skulle vi landa norr om 100 miljoner, vilket är mer än godkänt. 

När kommer ni kunna räkna hem investeringarna?

– Redan nu har vi intäkter på 20 miljoner för Di TV. Vi räknar med att gå med vinst redan i år. När det gäller it och utveckling av en snabbare teknisk plattform kommer det märkas direkt. Våra investeringar har stort fokus på betalande användare. 

Under 2018 ökade antalet digitala prenumeranter med 12.000, vilket gör att Di nu har 45.000 digitala prenumeranter.

– För några år sedan låg antalet på bara några tusen. Över hälften av våra prenumeranter är nu digitala, totalt ligger vi på runt 85 000 prenumeranter. 

Var ligger huvudfokus 2019?

– Vi fortsätter att få Di att stå på flera ben. Det ena benet består av den klassiska journalistiken och det andra benet handlar om vår eventverksamhet som är rejält lönsam, där vi omsatte 60 miljoner förra året. Det tredje benet består av utbildningsverksamhet som startades under sommaren och som pågått under hela hösten. Den verksamheten växer och vi börjar att få fler ben att stå på vilket är viktigt. 

Vidare kommer Di även fortsätta med att utveckla en helt ny teknisk plattform och göra om designen för de digitala plattformarna där det ska vara mer fokus på ”premiumkänsla” och premiuminnehåll. Under året kommer tidningen även släppa en ny app riktad mot digitala prenumeranter och stort fokus kommer även läggas på att DI Gasell fyller 20 år.

Vad kommer vara svårast och mest utmanande i det här arbetet?

– Det är att hela tiden utmana oss själva, att aldrig lägga sig till rätta. Vi måste hela tiden överträffa oss själva och bli ännu bättre. Det viktigaste är att fortsätta upptäcka och testa. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.