måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Dagens Industris jättevinst

Publicerad: 9 februari 2012, 13:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:33

Dagens Industris rörelseresultat uppgick till 206 miljoner kronor förra året – det näst bästa resultatet på tio år, och bättre än det glödheta 2008.


MS

Martin Schori


Omsättningen landar på runt 800 miljoner, enligt vd:n Henrik Stangel. Marginalen steg från 24 till 26 procent, vilket är överlägset bäst av svenska morgontidningar.

– Alla våra områden går med vinst, det är väl egentligen förklaringen, säger Henrik Stangel till dagensmedia.se.

Tidningens totala intäkter ökade 7 procent i fjol, medan annonsförsäljningen ökade 6 procent för print och 16 procent för nätet.

Papperstidningen, som till skillnad från konkurrenterna har fått fler läsare enligt den senaste Orvesto-undersökningen (från 378 000 till 401 000), står i dag för hälften av intäkterna.

Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri, är säker på att papperstidningen kommer att vara en central del i affären en lång tid framöver. Någon kursändring likt Aftonbladet, som gett upp jakten på tillväxt i print, är inte aktuell.

– Det känns ibland som om att Schibstedgänget gett upp hoppet om print, trots att de gör bra tidningar. Det är synd. Vi tror fortfarande jättemycket på print, säger Peter Fellman.

Förutom digital- och upplageaffären ser DI en stark tillväxt inom de nyare intäktsbenen. Ett exempel är tidningens konferenser, som i dag drar in över 20 miljoner kronor. Samtidigt letar man nya annonsörer, och läsare, via oneshots – i samband med modeveckan gav man till exempel ut en modebilaga med DI Weekend.

– Mode är ett bra område för oss, så att det inte bara blir stål, skog och industrier, säger Peter Fellman.

– Detta kommer vi utveckla mer, stycka upp vår läsekrets i olika nischområden och målgrupper, fortsätter Henrik Stangel.

2011 var ett bra år för annonsmarknaden och print har kunnat dra nytta av tv-kaoset. Kan ni hålla det här i även år?

– Vi budgeterat plus minus noll. Men om ingenting drastiskt händer kan det under hösten vända till en försiktig tillväxt, säger Henrik Stangel.

De flesta stora tidningar har lanserat stora sparpaket med nedbemanning som följd. DI, som i dag har knappt 150 heltidsanställda, varav 90 är journalister, har inga liknande planer.

– Vi drog ned före den förra lågkonjunkturen när vi monterade ned DI TV. Vi har försökt att hålla kostnaderna nere hela tiden, även när det går bra. Det har varit en framgångsfaktor för oss och gjort att vi sluppit stora sparpaket.

I år har man budgeterat med fyra nyanställningar, men samtidigt väntar fler produkter.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev