Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Dagens Industri storökar

Publicerad: 7 Februari 2011, 10:15
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:22

Dagens Industri ökar resultatet med hela 130 procent.


Ämnen i artikeln:

Dagens Industri

2009 gjorde DI en vinst på 89 miljoner kronor. Förra året landade vinsten på hela 205 miljoner kronor, enligt uppgift till dagensmedia.se.

Omsättningen hamnade på 723 miljoner kronor, vilket ger en rörelsemarginal på drygt 28 procent. Det är bättre än 2008, berättar Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri. Och den bästa marginalen inom hela Bonnier-koncernen.

– Det här är inte tråkigt. Vi är naturligtvis hjälpta av högkonjunkturen, men vår annonsavdelning både på nätet och tidningen har jobbat otroligt bra, säger Peter Fellman.

Papperstidningens annonsförsäljning har ökat med 20 procent och på nätet har man ökat med 24 procent. Annonsförsäljningen står för 318 miljoner kronor av intäkterna, nätet för närmare 100 miljoner och intäkterna från papperstidningen landade på 306 miljoner kronor.

– Vi gjorde en prishöjning som vi tog hem väl och vi har heller inte tappat speciellt mycket prenumeranter.

Blir det några besparingar i år?

– En av orsakerna till att det gått så bra i år var att vi vågade vara offensiva när det var som värst. Vi lanserade bland annat Dimension och gav ut DI Weekend under sommaren. Men naturligtvis håller vi i kostnaderna, det är lätt att dra på sig för mycket kostnader när det går bra.

Vad tror du om 2011?

– Året har börjat väldigt bra och det ser ljust ut. Samtidigt ska man komma ihåg att Sverige just nu är en isolerad ö i Europa. Men vi vill ju inte göra ett sämre resultat än förra året.

Nästa satsning från Dagens Industri blir att se över lördagarna. Lördag 19 februari är det premiär för nya DI lördag, som har fokus på hälsa, drömboende och privatekonomi.

– Det här är delar vi har redan nu, men nu blir det som en egen tidning med en egen framsida. Vi vill höja kvaliteten och läsupplevelsen.

En fortsatt satsning på Ipad står också för dörren. Hittills har Dagens Industris appar laddats ner 26 000 gånger, enligt Peter Fellman.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Industri

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.