Dagspress
Dagens ETC slutar med programmatic-annonser: ”En hygienfaktor”
Publicerad: 15 juli 2021, 11:06
Foto: Zanna Norqvist / Steve Buissinne via Pixabay
Dagens ETC har sedan 2019 sagt nej till att trycka ”fossila annonser” i sin papperstidning. Annonserna har dock kunnat dyka upp på webbsidan – men nu sätter man stopp för det.
Ämnen i artikeln:
Dagens ETC”Inga fler programmatiska annonser på vår webb. Dagens ETC är från och med nu garanterat utan fossila annonser – i alla kanaler där vi verkar”, skriver Andreas Gustavsson, chefredaktör på Dagens ETC, i en ledare. Valet att ta bort programmatic-annonser kommer resultera i en intäktsförlust som är sexsiffrig. Men journalistiken kommer få högre trovärdighet, menar han.
LÄS MER: Dagens ETC: ”Medier tar absolut inget ansvar”
– Journalistiken kommer inte att påverkas negativt, snarare tvärtom, vi stärker trovärdigheten för vår klimatjournalistik och hela Dagens ETC som dagstidning, säger han till Dagens Media.
Han är dessutom trygg i att prenumerationssiffrorna växer och att tidningen dessutom får in donationer. Under 2020 donerade tidningens läsare sammanlagt tre miljoner. Sedan augusti 2020 har prenumerationssiffrorna ökat med drygt 40 procent.
LÄS MER: The Guardian tar efter Dagens ETC – stoppar fossila annonser
Annonsansvarig på Dagens ETC är Jim Berg. Man har redan nu en klar annonsör som man kommer inleda ett samarbete med, och räknar med fler framåt hösten.
– Vi erbjuder ett sammanhang där man aldrig behöver samsas med fossila annonsörer och greenwashing. Den sortens kurerade annonsyta är framtiden, säger Andreas Gustavsson.
Dessutom innebär beslutet att användares data inte kommer spåras för att utnyttjas i reklamsyfte, något Andreas Gustavsson ser som en bonus. Dessutom undviker man bluffannonser, som regelbundet dyker upp i nyhetsflödet.
– Det här är en hygienfaktor på så många sätt. Nu har vi det på plats när vi under tidig höst lanserar en helt ny webb, avslutar Andreas Gustavsson.
LÄS MER: Ny bluffannons på Breakit