Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Dagens ETC: ”Medier tar absolut inget ansvar”

Publicerad: 27 September 2019, 12:22

Andreas Gustavsson, chefredaktör på Dagens ETC.

Foto: Zanna Norqvist

Dagens ETC inför en policy mot ”fossila annonser”. Samtidigt riktar tidningens chefredaktör, Andreas Gustavsson, skarp kritik mot andra medier som han menar inte gör uppoffringar på annonssidan.


Ämnen i artikeln:

ETC

Från och med torsdagen den 26 september kommer annonser för fossila produkter och tjänster inte finnas i Dagens ETC:s tryckta tidning. En trovärdighetsfråga, menar Andreas Gustavsson, chefredaktör på Dagens ETC.

– Vi är en uttalat grön dagstidning som rapporterar frekvent om klimatkrisen. Vi har i flera steg skärpt vår bevakning. Samtidigt har vi på redaktionen och våra prenumeranter känt att det inte fungerar att ha fossila annonser, det blir inte trovärdigt. Vi kan inte vara finansiellt beroende av en bransch och samtidigt framställa den som destruktiv på ledarsidan och i nyhetstexter. Det blir hycklande. 

Andreas Gustavsson riktar samtidigt kritik mot andra medier, inklusive Dagens ETC, som han menar har resonerat som så att journalistik är en sak och annonsering en annan.

– Det blir en kollision här för läsarna. Tidningen är en helhet och vi vill ta ansvar även för annonserna. 

Att läsa Björn Wimans texter i DN var en utlösande faktor berättar Andreas Gustavsson.

– Han är en fantastisk klimatskribent. För mig blev det provocerande att läsa hans texter och att nästföljande sida mötas av en annons som säger något i stil med ”flyg kors och tvärs till Maldiverna”. Det blir falskt och jag tror inte att jag är den enda läsaren som reagerar på detta, säger Andreas Gustavsson och fortsätter:

– Medier tar absolut inget ansvar själva. Medier växlar upp sina klimatsatsningar med att till exempel införa klimatredaktioner men gör ingen uppoffring på annonssidan.  Vi är ute efter att rensa vår egen tidning och få igång en debatt bland andra medier och kanske annonsörer. 

LÄS OCKSÅ: Wolodarski om inställningen till ”fossila annonser”

Andreas Gustavsson säger samtidigt att ”han förstår att annonspengarna som de fått från fossila företag är en bråkdel av det som Bonnier och Schibsted drar in årligen.”

Hur stor del av era annonsintäkter kommer från fossila företag?

– 15-20 procent av en sjusiffrig annonspeng. Så såg det ut 2018. Även om det är lite jämfört med de stora koncernerna är det ändå pengar vi går miste om, säger han men vill inte uppge mer detaljerade siffror. 

Beslutet kommer ändå att vara ekonomiskt gynnsamt utifrån ett läsarperspektiv, enligt Andreas Gustavsson.

– Vår ambition är att göra ett överskott som vi kan pressa in i ny journalistik. Jag tror att detta är bra för oss ekonomiskt. Beslutet är en förutsättning för att våra befintliga prenumeranter ska stanna långsiktigt. Och nya prenumeranter ser att vi gör en uppoffring. Reaktioner i sociala medier har visat att läsare är positiva.

”Jag tror att detta är bra för oss ekonomiskt”

Enligt Andreas Gustavsson har det bland ägare, styrelse och reportrar funnits ett samförstånd att ta beslutet att införa den nya policyn.

– Att vår annonschef Jim Berg varit drivande i detta har varit helt avgörande. Han ser nya möjligheter i och med att en ny annonsmarknad där företag som inte är klimatdestruktiva vet att de inte hamnar i ett sammanhang där de samsas med greenwashing eller flyg- och bilbolag.

Var kommer er gräns att gå? 

– Det vi vet är att gränsen kommer att förändras och vi kommer att behöva lära oss var vår och prenumeranternas smärtgräns går. Det vi vet är att allt med flyg går bort, likaså bilar som inte är eldrivna, säger Andreas Gustavsson och fortsätter:

– Jag kommer även att hålla ögonen på uppenbar greenwashing, alltså företag som har stor fossil verksamhet som gör varumärkesannonsering för att tvätta sitt varumärke. Det kommer inte att släppas igenom. 

Gällande den digitala tidningen uppmanas läsarna att ”följa och bidra till omställningen”. Hur menar du?

– Det finns ingen branschstandard i dag där vi kan klicka bort fossila annonser via vår underleverantör, det är samma sak för alla medier. Förhoppningsvis, om fler vill skärpa sin annonspolicy, kommer det kanske fram en sådan funktion. Men vi kan i dagsläget inte garantera noll fossila annonser digitalt, men vi garanterat att vi plockar bort så fort någon flaggar.

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ETC

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev