Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Dagens ETC jublar över Orvesto-siffrorna

Publicerad: 5 Februari 2015, 13:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:14

Trots att många, enligt Dagens ETC, ansåg att det var omöjligt att starta en dagstidning gjorde de det ändå. Nu har tidningen större räckvidd än någonsin.


Ämnen i artikeln:

ETC

Orvesto konsuments senaste undersökning (2014:3) visar att räckvidden för dagstidningen Dagens ETC ökat med 16 procent sedan den förra undersökningen som lanserades den 2 oktober förra året.

– Det känns fantastiskt! Det bekräftar att vi gjorde rätt som startade en dagstidning, trots att många ansåg att projektet var omöjligt, säger Andreas Gustavsson, chefredaktör för Dagens ETC, till Dagens Media.

Tidningen startade 13 januari förra året och fick reda på premiärdagen fler prenumeranter än förväntat. Det ledde till att flera personer fick kallas in manuellt för att föra in de nya prenumeranterna i systemet.

– Dagens ETC är en tidning som tidigare saknats. Vi är den enda morgontidningen som inte har borgerlig profil och det ger journalistik ett annat perspektiv som många har saknat, säger Andreas Gustavsson.

Enligt Andreas Gustavsson beror en stor del av framgångarna även på att läsarna hela tiden bjuds in i arbetet med att utveckla tidningen. Han säger att tidningen överhuvudtaget kunde starta för att tusentals personer tecknade förhandsprenumeration och lånade ut pengar.

– Det glömmer vi inte. Läsarna har inflytande och vi lyssnar verkligen på dem. Det handlar om respekt gentemot dem som engagerat sig i det här projektet. Våra prenumeranter är våra absolut främsta ambassadörer, säger han.

Den andra storstadstidningen som inte har tappat räckvidd sedan förra året är Sydsvenskan.

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ETC

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.