Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Coronapandemin: Färre annonsörer men rekordstort stöd till nordiska medier

Publicerad: 15 april 2021, 11:55

Foto: Crispypictures

Flera nordiska medieföretag vittnar om en rekordhög försäljning av digitala prenumerationer som en följd av coronapandemin. Dessutom har det aldrig betalats ut så mycket pengar i mediestöd någonsin. Det visar en rapport från Nordicom.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetNordicom

Dagens Media har vid ett flertal tillfällen rapporterat om att svenska publicister ökat antalet prenumeranter under pandemin. 

LÄS ÄVEN: Boom för läsarintäkter i branschen – här är siffrorna för 11 varumärken

Men samtidigt har pandemin slagit hårt mot annonsintäkterna.

Annonstappet är särskilt stort i tryckta dagstidningar, där nedgången i Danmark, Finland, Norge och Sverige uppgick till omkring 25 procent under 2020, enligt Nordicoms rapport. Det motsvarar ett intäktsbortfall på cirka 290 miljoner euro. Samtidigt ökade investeringarna i digitala mediekategorier i tre av fyra länder, Sverige, Norge och Finland.

Källa: Nordicom.

I Sverige minskade som bekant reklammarknaden som helhet med 5,2 procent under 2020 jämfört med 2019. I Danmark blev nedgången 8,3 procent, i Finland 11,3 procent och i Norge 6 procent.

– Pandemins restriktioner har förändrat beteendena på annonsmarknaden på ett mycket påtagligt sätt. Samtidigt som många fysiska butiker har haft det svårt har internethandeln haft en stark tillväxt. Det har ökat intresset för att annonsera på nätet. Det är en utveckling som gynnat globala reklamplattformar som Google och Facebook och som missgynnat nationella och lokala reklammedier, säger Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom, i ett pressmeddelande.

Nedgången i annonsintäkter sätter enligt rapporten ytterligare fokus på de kommersiella mediernas behov av att öka intäkterna från publiken.

Från samtliga nordiska länder rapporterades under 2020 en markant ökning av räckvidden för nyhetsmedier av olika slag – inte minst på nätet. Det ökade nyhetsintresset har också fört med sig en ökad vilja att betala för nyhetsmediernas digitala innehåll, enligt Nordicom. Rapportens resultat pekar på en tydlig uppgång i andelen hushåll i de nordiska länderna som väljer att betala för nyheter på nätet.

LÄS ÄVEN: 1,5 miljarder i statligt stöd – här är mediehusen som kammar hem mest

Pandemin har under 2020 dessutom resulterat i en historiskt stor tillförsel av offentliga skattemedel till de kommersiella nordiska nyhetsmarknaderna. Totalt uppgår det direkta riktade stödet till privata nordiska nyhetsmedier till motsvarande 276 miljoner euro under 2020, enligt rapporten.

Källa: Nordicom.

 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetNordicom

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.