Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Citymagasin ska omsätta 100 miljoner kronor

Publicerad: 14 September 2012, 10:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:53

Det nybildade bolaget Citymagasin ska omsätta uppåt 100 miljoner kronor inom tre år.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-PostenCitypaketetSydsvenskanDagens Nyheter

Via Citypaketet bildar Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan det gemensamma bolaget Citymagasin, som ska producera temabilagor till de tre tidningarna.

Cirka 90 procent av innehållet kommer att vara detsamma i de olika editionerna, medan resterande del blir lokalanpassat.

Henrik Stangel, vd på Dagens Industri och ansvarig för Citymagasin, räknar med att bolaget ska producera ungefär tolv bilagor nästa år.

– På sikt tror jag att vi ska kunna ha temamagasin i de tre tidningarna varannan vecka, säger han.

Bolaget ska omsätta omkring 100 miljoner kronor om tre år.

– Det beror på vad vi lägger till för ytterligare produkter och om vi har annan produktion också. Men målet är 100 miljoner kronor i omsättning.

Vilka fler produkter har ni planer på?

– Kring temanummer går det ju också att bygga events och konferenser. Och vi skulle kunna göra olika typer av nischsajter som lever mellan utgivningarna. Men först ska vi få igång grundaffären och sedan addera nya, spännande tjänster.

Som dagensmedia.se tidigare berättat är Petter T. Stocke- Nicolaisen redan tillsatt som publisher och Rickard Frank är kreativ ledare för Citymagasin.

Bolaget håller just nu på att anställa en redaktionschef och en försäljningschef.

– Vi ska också anställa redigerare. Men sedan ska vi jobba mer med frilansare än att ha många fast anställda.

Citypaketet ska sköta all annonsförsäljning för Citymagasin, både på lokal och på riksnivå.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.