Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

City om Aftonbladet-granskningen: ”Horribelt”

Publicerad: 9 November 2010, 13:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:32

Aftonbladet Kultur anklagar gratistidningen City för att bedriva beställningsjournalistik. Nu slår tidningens chefredaktör tillbaka.


Ämnen i artikeln:

BonnierAftonbladet

I dagens artikel, den andra av fem, skriver journalisten Johannes Wahlström om gränsen mellan journalistik, reklam och produktplacering. En gräns som enligt Johannes Wahlström blivit allt tunnare sedan Jonas Bonnier tillträdde som vd för Bonnier.

Kritik riktas bland annat mot gratistidningen City, vars produktion togs över av Spoon on Demand i juli 2009. Tidningen hade då flera krisår bakom sig.

Under 2009 läggs Bonniers gratistidning City över på ett kundtidningsföretag, journalisterna avskedas och tidningen drivs numera av en reklamavdelning som även gör kundtidningar åt Skoda och Clas Ohlsson. För en förhandlingsbar summa kan man numera beställa ett reportage om en hudvårdsprodukt eller en nyöppnad friskvårdsanläggning direkt av tidningens frilansande redaktörer tack vare att de samtidigt arbetar som pr-konsulter", skriver Johannes Wahlström.

Citys chefredaktör Mathias Gurestam håller inte med.

– För det första drivs inte City av en reklamavdelning. Spoon on Demand har aldrig gjort reklam. Så vitt jag vet har vi aldrig heller sysslat med beställningsjournalistik. Det är ju ett horribelt påstående. Vi arbetar inte så och vi är inte ett dugg intresserade av beställningsjournalistik. Visst, vi är en gratistidning och har redaktionella samarbeten med olika magasin och sajter men det är varken en hemlighet eller något som kan kallas för ett beställningsarbete, säger han till dagensmedia.se.

Var tror du att de här uppgifterna kommer ifrån?

– Jag vet inte, det är ju fullständigt plockat ur det blå. Det är sant att vi ligger under ett kundtidningsförlag och det kan man tycka vad man vill om. Men att kalla Spoon för en reklamavdelning är helt fel. De anklagar City för att vara något vi inte är.

I artikeln står det att flera av era frilansande redaktörer är pr-konsulter, stämmer det?

– Nej, det finns ingen som arbetar på det sättet som beskrivs. Det här är helt obegripligt för mig.

Vad tycker du om att Aftonbladet ska granska Bonnier?

– Jag har inga synpunkter på det, vill de som en stor nyhetstidning granska Bonnier så har de förstås rätt att göra det.

Kommer ni vidta några åtgärder efter publiceringen?

– Vi kommer inte låta det här passera men exakt hur vi ska gå vidare vet vi inte än.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

BonnierAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.