Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Chic återuppstår som papperstidning

Publicerad: 18 Mars 2013, 09:50
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:51

Aller Medias modetidning Chic återuppstår – bara ett halvår efter nedläggningen, kan dagensmedia.se avslöja.


Ämnen i artikeln:

Aller MediaChicCharlotta Flinkenberg

Det var i slutet av september som dagensmedia.se kunde avslöja att Aller Media planerade att lägga ner Chic.

Anledningen var att tidningen inte lyckats leverera den vinst som krävts.

I dag kan dagensmedia.se dock avslöja att Chic återuppstår som papperstidning. Uppgifterna bekräftas av förlagets annonsdirektör Lotta Cederbom.

– Det stämmer. Det första numret kommer ut i september och sedan ska vi utvärdera det noga, säger hon till dagensmedia.se.

Enligt Lotta Cederbom är planen att ge ut fyra nummer per år.

– Så det blir inte i samma form som tidigare. Det fanns inte utrymme för marknaden för en tidning varannan vecka och det gör det inte nu heller.

Hon säger också att hon hoppas att marknaden nu är mogen för Chic.

– Vi vet att det finns en efterfrågan efter tidningen men frågan är i vilken form. Det här är ett test som vi hoppas och tror på. Vi kommer att utvärdera varje utgåva ordentligt.

Varför har ni tagit det här beslutet?

– Vi jobbade ju med Chic i fyra och ett halvt år innan vi valde att lägga ned den. Det var väldigt svårt. Men däremot tror vi på möjligheten att göra så här, säger Lotta Cederbom och fortsätter:

– Vi tror att det finns en lucka för shopping och trender. Dessutom behöver sajten stödet från papperstidningen.

Precis som tidigare blir Charlotta Flinkenberg ansvarig utgivare.

– Hon kan Chic utan och innan. Och så kommer vi jobba med frilansar så klart.

Hur känns det?

– Personligen känns det jätteroligt att vi hittat en plats för Chic igen. Den berikar vår portfölj.

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.