Dagspress
Chefredaktören lämnar Metro
Publicerad: 12 augusti 2019, 07:57
Thomas Eriksson lämnar Metro. Foto: Metro/Press.
Chefredaktören Thomas Eriksson har bestämt sig för att lämna Metro när tidningen slutar med journalistik.
Samtidigt väntar facket på någon form av besked från bolaget.
LDV
Lucas De Vivo
I fredags kom nyheten att den krisdrabbade tidningen Metro, som sedan april genomgår en rekonstruktion, säger upp sina sista journalister och helt slutar syssla med journalistisk produktion. Det har fått Thomas Eriksson, som varit chefredaktör för tidningen sedan 2018 och lotsat den genom en rad förändringar den senaste tiden, att sluta.
– Styrelsen har bestämt att Metro ska sluta med journalistik och då lämnar jag verksamheten, säger Thomas Eriksson.
Gäller det med omedelbar verkan?
– Ja, säger Thomas Eriksson.
Den avgående chefredaktören, som innan han gick till Metro var digitalchef på Egmont, beklagar tidningens nya inriktning.
– Jag tycker att det är mycket tråkigt att Metro inte längre ska ägna sig åt journalistik. Det senaste halvåret har varit en tuff bergochdalbana, men personalen har trots allt lyckats ladda om och satsa vidare med nya produkter och journalistiska initiativ som nu inte får chansen att ta fart. Jag lider med alla som förlorat sina jobb och med läsarna som inte längre kan ta del av gratis kvalitetsjournalistik. En förlust för Sverige, helt klart, säger han.
Vad tycker du om hur hela processen sköts av ledningen?
– Jag kan bara konstatera att ägarna inte längre tror att det finns någon affär i journalistiken. Själv tror jag att vi hade kunnat behålla en del av den journalistiska verksamheten. Samtidigt kan jag ha förståelse för att de vill fokusera på annat nu, säger Thomas Eriksson.
För tillfället är Thomas Eriksson föräldraledig och i skrivande stund har han inga andra planer spikade.
– Jag har jobbat med journalistik och medier i 22 år utan paus, så nu känns det som bra läge att vara föräldraledig med min son. Sedan får vi se, jag känner att jag har mer att ge i den här branschen men stänger inga dörrar för något annat heller.
Det var SVT Kultur som först rapporterade om beslutet att lägga ned den journalistiska produktionen på Metro. Därefter har både DN och Expressen rapporterat att Metro.se kommer att bli en debattsajt – där privatpersoner och företag för 5.000 kronor och uppåt kommer att kunna publicera debattartiklar. Enligt uppgifter ska den nya planen presenteras för personalen i dag måndag.
På Journalistförbundet har man dock på måndagsmorgonen ännu inte hört något om de nya planerna. Fackets förhandlingeschef Katarina Dahlskog säger till Dagens Media att de nu söker ansvariga för Metro och bolagets rekonstruktion.
– Vi räknar med att bolaget kallar till förhandling innan det fattas något beslut, säger Katarina Dahlskog.
Efter att Metro fått sin rekonstruktion beviljad gjorde bolaget om och dagstidningen ersattes med ett veckomagasin som levererades hem till hushåll i Stockholm. Samtidigt lanserades en ny sajt för att satsa på digitala intäkter.
I slutet av juni meddelande bolagets ägare Christen Ager-Hanssen att alla journalister skulle sägas upp och att tidningens innehåll framöver skulle bestå av content. Då sade Ager-Hanssen:
– Jag har gett en rekommendation till styrelsen i Tidnings AB Metro att dra ned på journalisterna. Jag tycker det är ett ineffektivt och gammeldags sätt att skapa content. Det har styrelsen fattat beslut om nu, enligt den information jag fått. Men det är inte jag som fattat det formella beslutet.