Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Butikskedja rev ut Gamereactors annonser

Publicerad: 25 juni 2009, 09:10
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

Butikskedjan Game uppmanade sina butiker att inte dela ut gratistidningen Gamereactor, alternativt riva ut sidorna där konkurrenten Gamestops annonser fanns.


Gamereactor är Sveriges enda gratisutdelade speltidning. Upplagan ligger på 75.000 ex och under 2008 klarade sig Gamereactor bäst i ett vikande segment och ökade räckvidden, enligt Orvesto konsument, med 13 procent. Vintern har varit tung för Gamereactor, som är helt beroende av annonsintäkter,  och det blev inte bättre när butikskedjan Game i mars vägrade dela ut de 16.000 tidningar som Gamereactor skickat, vilket Level7 tidigare rapporterat om. 

Anledningen var att den konkurrerande kedjan Gamestop körde en förbokningskampanj i det aktuella numret.

– Konkurrenter har gjort reklam tidigare i Gamereactor men då har det handlat om mindre loggor och dylikt. Nu körde de en kampanj över flera sidor och då tyckte vi att det blev en olycklig situation om vi skulle stå och dela ut dem i våra butiker, säger Petter Sandström, marknads- och inköpschef på Game.

Men samtidigt sätter ni ju Gamereactor i en svår sits när övriga annonsörer inte får den räckvidd de betalat för?

– Det här var på tapeten redan för tre år sedan. Gamereactor känner till vår hållning i den här frågan. Så länge konkurrenterna håller en relativt låg profil så är det inga problem.

Petter Sandström säger att konflikten bara gällde marsnumret och att kedjan inte ser några problem att fortsätta samarbete med Gamereactor.

Gameractors chefredaktör och grundare, Petter Hegevall, väljer att hålla en låg profil och vill inte kalla incidenten med Game för en konflikt.

– En schism kanske. Vi har haft ett bra samarbete med Game sedan starten för snart sju år sedan och de är en av våra viktigaste partners. Men visst kan jag tycka att det är oförskämt att riva ut flera sidor redaktionellt material i en tidning som man får gratis.

Distributions- och tryckerikostnaden för Gamereactor ligger på sex kronor per nummer, vilket kan räknas samman till 96.000 kronor för de nummer som Game valde att dela ut med utrivna sidor, eller skickade direkt i papperskorgen.

– Vi har fört en dialog med Game och gör det fortfarande och ser inte i dag att vi har några problem, forsätter Petter Hegevall.

Gamereactor rev nyligen upp hela sitt distributionssystem och ska reducera antalet utdelningsställen kraftigt. Tidningen delades tidigare ut på 935 ställen men efter omorganisationen blir det ett par hundra ställen färre.

– Vi skriver avtal med separata butiker som förbinder sig att ge tidningen den exponering i butiken som vi anser att den förtjänar. Det gör också att tidningen inte tar slut efter fyra dagar som fallet är nu.

Gamereactor stoppar också distributionen till alla lokaler som inte har anknytning till spelmiljö.

– Genom att vi effektiviserar vår distribution tror jag inte att räckvidden minskar, snarare ökar. Skillnaden nu blir att tidningen finns tillgänglig längre i de utvalda butikerna och på så sätt får ett bättre fäste i konsumenternas medvetande.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.