Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Bulletins delägare rasar mot redaktionen

Publicerad: 10 Mars 2021, 07:29

Bulletins delägare Tino Sanandaji.

Foto: Tore Sætre/Wikimedia

Delägaren Tino Sanandaji riktar kraftig kritik mot journalisterna på Bulletin där han anklagar redaktionen för att enbart ha levererat ”sojabaserad lättmjölk och ställt till en plagiatskandal”.


Ämnen i artikeln:

BulletinIvar ArpiTino Sanandaji

Konflikten på Bulletin fortsätter. Under tisdagen rapporterade Journalisten om att Bulletins ägare har försökt att styra över innehållet på sajten genom påtryckningar. 

Redaktionsledningen har i ett brev som Journalisten har tagit del av krävt vd Pontus Tholins avgång. Ivar Arpi har till tidningen bekräftat att det pågår en konflikt och att delägaren Tino Sanandaji har fått utbrott på tidningens journalister. 

LÄS ÄVEN: Bulletin-medarbetare kritiserar sajtens tidigare ledning: ”Inte nöjd med nyhetsarbetet”

Men den infekterade konflikten slutar inte där. Under tisdagskvällen går delägaren Tino Sanandaji ut i ett inlägg på Facebook och riktar kraftig kritik mot Bulletins journalister som han menar leverat ”sojabaserad lättmjölk och ställt till en plagiatskandal”. 

”Orsak att detta kunnat pågår är en infekterat strid där man stoppat ledningen från inflytande och dragit in tidning i skandaler och lögnhärvor” [sic]

Vidare anklagar Tino Sanandaji Ivar Arpi för att ha ljugit för SVT i samband med DN:s avslöjande om att det förekommit plagiat av texter på Bulletins sajt.  

”Arpi påstod att nyhetschefen som ansvarade för plagiatet har bytts ut, men den person som var faktiskt nyhetschef under det mesta av perioden har inte bytts ut[...]” [sic].

Personen som hade rollen formellt har bytts ut men enligt Tino Sanandaji var det inte denna person som ledde nyhetsarbetet. Den som ledde det praktiska nyhetsarbetet jobbar kvar men rollen har i dag ändrats till vice nyhetschef, skriver han i inlägget. 

Anklagelser mot medarbetarna på Bulletin duggar tätt i inlägget där han även skriver att anklagelserna mot ledningen är falska. Tino Sanandaji avslutar med följande:

”Bulletin fungerar inte, och måste få en reboot där de som vägrar låta tidningen följa den vision vi lovat läsarna antingen slutar utöva makt eller går till andra arbetsplatser”. 

Dagens Media har sökt Bulletins ägare för kommentar utan resultat. Dagens Media har även sökt Ivar Arpi för en kommentar till anklagelserna. 

LÄS ÄVEN: Martin Schori: ”Hur reagerar Bulletins läsare när den aktivistiska tonen på nyhetssidan uteblir?

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.