Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Brooklyn gör svensk reklamdebut

Publicerad: 26 Januari 2012, 13:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:35

Carlsberg köper annonser i SvD, DN och DI Weekend för att marknadsföra Brooklyn Breweries lyxöl Local 1. Sverige är Brooklyn Breweries största marknad utanför Manhattan – vilket förvånar både det lilla bryggeriet i New York och den svenska varumärkeschefen.


Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Den svenska annonsen bygger på en amerikansk förlaga som gick i New York Times för två år sedan. Nu har den anpassats till den svenska marknaden av byrån WDW Creative.

– Brooklyn gör normalt inte klassisk printreklam, men när det här ölet kom ut kände vi att vi har något så pass viktigt att berätta att vi behövde göra ett undantag. Produkten är helt fantasiskt, säger Joakim Losin, brand manager på Carlsberg.

Carlsberg började samarbeta med Brooklyn Breweries för fem år sedan. Idag är Sverige ölets största marknad utanför Manhattan, och försäljningen är starkt koncentrerad till Stockholm.

Förra året fördubblades Brooklyns försäljning på Systembolaget, och framgångarna i Sverige har gått så långt att en av bryggeriets två ägare har börjat ta lektioner i svenska.

– Svenskarna har anammat den här produkten, och hela bryggeriet, rakt av. Det går hur bra som helst, säger Joakim Losin.

När Carlsberg sålde Local 1 – det något exklusivare Brooklyn-ölet på stor flaska med champagnekork – för tre år sedan tog det slut direkt på Systembolaget.

Sedan dess har Carlsberg väntat på nya leveranser – men det lilla amerikanska bryggeriet har inte mäktat med att producera tillräckligt stora kvantiteter.

Nu har Brooklyn Breweries byggt ut sitt bryggeri i Williamsburg rejält, och därmed lyckats sexdubbla kapaciteten.

– Det är först nu som vi har blivit garanterade en större del av deras produktion. Då tycker vi att det är värt att prata lite högre om öl, om att allt inte bara handlar om fatöl på krogen, säger Joakim Losin.

– Trenden med stora flaskor växer sig starkare och starkare. Det är ett härligt, mer eftertänksamt sätt att dricka öl på, och har en tydligare koppling till mathändelser. Vi vill förstärka den kopplingen.

Varför är Brooklyn så populärt i Sverige?

– Brooklyns vd är här ett par gånger per år, och senast så hade vi en lång diskussion om det här. Och svaret är, som alltid, uppdelat i flera olika delar.

Joakim Losin konstaterar – såklart – att Brooklyn Breweries bland annat har en stark partner i Carlsberg. Men det är långt ifrån hela förklaringen.

– Det handlar även om att ölet är gott i sig, och att Brooklyn levererar det som det lovar. Inställningen är: "Vi brygger det ölet som vi tycker är gott, hoppas ni gillar det också – annars dricker vi upp det själva".

– Vi har inte, som är fallet med många större ölsorter, basunerat ut det till alla direkt, utan vi har låtit konsumenterna upptäcka Brooklyn. Sen har budskapet spridit sig vidare till kompisar.

Ytterligare en förklaring till Brooklyn Breweries popularitet är flaskornas design, framtagna av den grafiska designen Milton Glaser, som bland annat ligger bakom "I love NY"-loggan.

Hans signum är enkelhet – något som ligger i linje med det som brukar utmärka svensk design.

– Jag tror att Milton Glasers design tilltalar svensken, det känns rent, enkelt och konsekvent, säger Joakim Losin.

Brooklyn Brewerys bryggmästare Garrett Oliver har även besökt Sverige flera gånger, senast i våras då han presenterade nyheter på restaurang AG på Kungsholmen.

– Många mikrobryggerier jobbar med extrema smaker, men Garrets filosofi är att det alltid ska kännas balanserat. Man ska kunna dricka fyra pints utan problem. Däri ligger en stor del av Brooklyns framgång.

Annonserna för Local 1 går som helsidor i DN och SvD idag, och i Di Weekend i morgon. Mer än så blir det inte.

– Vi går hellre starkt en gång, än på ett litet utrymme på sidan 14 flera gånger, säger Joakim Losin, och fortsätter:

– Det här är en enorm investering för ett jättelitet varumärke. Om man vill få snabb "return of investment" så är det galenskap.

Målet med annonserna är dock inte enbart att öka försäljningen av Brooklyn, utan även att förändra bilden av öl.

– Det här gör något för hela kategorin. Kanske kan vi få fler att köpa öl nästa gång de bjuder över grannarna på middag.

Arbetsgrupp på WDW Creative:

Jon Bergsman, ad

Emilia Molin, copy

Lisa Harrling, grafisk form

Camilla Heurlin, produktionsledning

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Carlsberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev